Bert Troubleyn

7 JUL 2020

Tesla was heel even een klerenwinkel

En de bedoeling was om beursspeculanten een neus te zetten. We leggen het even uit…

Afgelopen zaterdag lanceerde autoconstructeur Tesla in zijn onlinewinkel een nieuw artikel: een gelimiteerde reeks van… korte zomerbroekjes. De roodglanzende shorts met gouden “S3XY”-opschrift (verwijzend naar alle modellen van het huidige gamma) waren in een mum van tijd uitverkocht, hoewel ze bijna 70 dollar per stuk kostten: 69,420 dollar om precies te zijn. De 420 in dat bedrag verwijst naar de prijs waarvoor Elon Musk in 2019 Tesla van de beurs wou halen maar faalde, en de 69… Tsja, dat kan je zelf wel raden in combinatie met het opschrift.

20200707095415tesla.jpg

Maar waarom doet Tesla zoiets en waarom heeft de actie zo’n succes gekend? De constructeur steekt met zijn actie de draak met “shortsellers”. Dat zijn beursspeculanten die geld verdienen door te speculeren op het kelderen van de waarde van een aandeel. Tot vorig jaar bestond er een heel actieve gemeenschap van shortsellers die zich op het Tesla-aandeel richtten en die voor niets terugdeinsden om hun doel te bereiken. Vaak verspreidden ze nepnieuws over dodelijke ongevallen of spontaan in brand vliegende Tesla-modellen in hun pogingen om de waarde van het aandeel te kelderen.

Sinds eind 2019 is het aandeel van Tesla echter loeihard beginnen stijgen en vandaag is de beurswaarde van het merk de grootste van alle autoconstructeurs, wat de shortsellers miljoenen dollars heeft gekost. Met deze zomershorts, in het Engels “short shorts” genoemd, trapt Tesla na naar de vele speculanten die hebben geprobeerd om rijk te worden op de kap van de constructeur.

20200707095414shorttesla.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie