François Piette

26 DEC 2013

Audi S3: sport voor elke dag

Een kleine, exclusieve Audi voor mevrouw om te gaan shoppen? Neen, je vergist je. Deze S3 is meer dan dat, want Audi heeft een echte sportieveling gebouwd.

Vulgaire ontwerpen passen hier niet. Sexy, dat wel, maar ook discreet zoals het hoort in een deftige familie. De S3 is onder de motorkap veel pittiger dan het lijkt en zijn 300 paarden laten geen twijfel bestaan zodra je het gaspedaal streelt.

Goede smaak

Natuurlijk maken de viervoudige uitlaat en de vele S3-logo’s de bedoelingen meteen duidelijk. Maar behalve enkele aluminium accenten en specifieke velgen, verschilt deze gepeperde versie in niets van een meer klassieke A3. Een voordeel in deze tijden van ‘autohaat’.

Premiumafwerking        

Zelfde vaststelling in het interieur. De opvallende teller die tot 300 km/u gaat en enkele S3-logo’s nemen alle twijfels weg. Maar voor de rest vinden we de traditionele Audi-sfeer terug: een afwerkingskwaliteit ruim boven het gemiddelde, kwaliteitsvolle materialen en een heel erg donkere sfeer. Met sportiviteit valt bij onze vrienden van over de Rijn niet te lachen.

Stevige cavalerie

Een tweeliter viercilinder turbo lijkt wat weinig voor de sportiefste A3 (van het moment). Weet echter dat er grote vooruitgang werd geboekt op motorenvlak en dat de S3 nog wilder is dan de Golf GTI. Deze motor boordevol technologie levert 300 pk en een koppel van 380 Nm.

De klant heeft keuze tussen een klassieke manuele zesversnellingsbak of een S-Tronic-automaat met evenveel verzetten. In beide gevallen is er Quattro-vierwielaandrijving. Die spreekt alleen de achterwielen aan wanneer de voortrein verzadigd is.

Zin om te spelen

Een perfecte rijpositie, een uitgekiende ergonomie, een goed afgestelde bediening, een afgevlakt, klein en voldoende dik stuurwiel, … Meer is er niet nodig! Bij lage snelheden rijdt de S3 even gemakkelijk als om het even welke A3. Zeker omdat je het gedrag van de auto kunt aanpassen (reactie van het gaspedaal, bekrachtiging van het stuur, geluid, …) aan jouw persoonlijke smaak.

Zingen?

Klaar voor de aanval? Go! Het hese gebrul van de mechanisch verandert in iets heroïsch, de S3 wordt gelanceerd en de grens van 4.000 tr/min wordt bereikt: een ware explosie van vreugde voorin. Op het moment dat de meeste moderne turbomotoren buiten adem geraken, steekt de viercilinder van Audi nog een tandje bij om de wijzer in de richting van het handschoenvakje te sturen.

De versnellingen worden één na één ingeschakeld, maar wees voorzichtig. Bij zulke snelheden gaat jouw rijbewijs snel verloren. Gelukkig brengen de krachtige remmen je snel weer bij wettelijke snelheden.

Of dansen?

Met 300 pk onder de rechtervoet was het een wijze beslissing van Audi om te kiezen voor vierwielaandrijving. Verstandig, maar toch is ruimte voor fantasietjes. De grip is namelijk uitzonderlijk, waardoor je als een kanonskogel de bocht uit kunt schieten. Het chassis is speels genoeg afgesteld voor enkele driften van de achterkant bij het ingaan van de bocht. Erg gemakkelijk, want de besturing is de perfecte bondgenoot.

Elke dag

Terwijl de Mercedes A45 AMG je bij elk putje herinnert aan zijn temperament, is de S3 toleranter. De ophanging van de Audi is zacht genoeg voor dagelijks gebruik. De bariton van de viercilinder weerklinkt wel sterk in het interieur, wat leuk is op een bochtig parcours maar eerder vermoeiend op de autosnelweg. Voorts is de S3 even praktisch en gemakkelijk om mee te leven als een gewone A3.

Prijzen

Voor 39.500 euro vertrek je met deze schoonheid. Voeg er nog 1.000 euro bij voor de Sportback (vijfdeurs) en 1.100 euro voor de doeltreffende en onmisbare S-Tronic-versnellingsbak. De uitrusting is correct, maar zoals altijd bij deze constructeur, hadden we voor deze prijs toch iets meer verwacht. De S3 maakt dat wel gedeeltelijk goed aan de pomp en haalde een gemiddelde van minder dan 10 l/100 km op een gemengd parcours met een dynamisch maar niet overdreven tempo. Gezien het vermogen is dat een mooi resultaat.

Besluit

In vergelijking met de recent geteste Mercedes A45 AMG is de Audi S3 discreter. Minder exuberant en een tikkeltje minder sportief, maar hij koppelt zijn sportiviteit gemakkelijker aan dagelijks gebruik. Ondanks zijn homogeniteit en rijgemak sluit hij fantasietjes niet helemaal uit: de hese stem en het speelse weggedrag zijn het bewijs. Een schitterend compromis dat bovendien discreet blijft.

Advertentie
Advertentie
Advertentie