In 1999 kwam de S2000 op de markt als eerbetoon aan de S800 en hij deed de geest van zijn voorvader herleven door hem nog beter te maken. Honda respecteerde namelijk de ideale architectuur voor een sportwagen (motor voorin, achterwielaandrijving) en lepelde onder de motorkap een hart dat uit een racewagen leek te komen: 4 cilinders, twee liter, 240 pk bij 9.000 o/m en geen spoor van een turbo. Tien jaar lang maakte deze auto pure sportievelingen dolgelukkig. Maar voor je er zelf voor gaat, zijn dit 5 weetjes die je in de gaten moet houden:
- Kies je temperament
Al snel (in 2001) maakte Honda het toch heel speelse rijgedrag van de S2000 een pak braver door de afstelling van de ophanging te herzien. In 2004, bij zijn facelift, werd zijn dynamiek nog eens aangepakt en zijn temperament nog wat braver gemaakt. Als het idee om een levendige achteras te moeten temmen je afschrikt, dan kies je beter een van de meer recente modellen, die bovendien wat gezelliger afgewerkt zijn.
- Kinderziektes
Ondanks de torenhoge toerentallen waar de S2000 toe in staat is, is het een solide auto. Toch kende ook hij een paar kinderziektes: de eerste motoren kampten met te kleine oliesproeiers. Daar is een terugroepactie voor georganiseerd, maar kijk zeker na of het exemplaar dat je voor ogen hebt deze verbetering ondergaan heeft. Onthoud ook dat de kwaliteit van de eerste stoffen daken ondermaats was.
- Hij verslindt banden
Hoop er niet op om meer dan 20.000 kilometer te kunnen rijden met je achterbanden, zelfs niet bij een ‘redelijke’ rijstijl. De banden op de vooras houden het nauwelijks 10.000 kilometer langer vol.
- Pas op met rechtsgestuurde exemplaren
Op de Britse markt zijn heel veel exemplaren te vinden aan zeer lage prijzen. Denk echter goed na voor je de knoop doorhakt: deze versies zijn veel lastiger om door te verkopen en kampen soms met roest.
- Redelijke aankoopprijzen
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: