François Piette

22 MEI 2017

Top 10: de beste GTI’s uit de jaren 90

Ze komen terug. Deze “youngtimers” wil iedereen vandaag opnieuw hebben, want het worden de grote klassiekers van morgen. Dit zijn de 10 gekste GTI’s van de jaren 90.

1. Ford Escort RS Cosworth

4-cilinder turbo, 2 liter, 227 pk, 4x4, 240 km/u, 0-100 km/u in 6 seconden

Een van de meest iconische GTI’s uit de jaren 90. Alleen de naam al. Maar zijn specificaties doen ook duizelen. Deze Ford boezemde Porsche-rijders angst in.

2. Nissan Sunny GT-R

4-cilinder turbo, 2 liter, 220 pk, 4x4, 223 km/u, 0-100 km/u in 6,4 seconden

Laat zijn naam en zijn kleine Japanner-looks je niet van de wijs brengen. Het visuele overtuigt misschien niet, maar de prestaties blijven wel op niveau. Onder dit weinig elegante kleedje huist een echte furie.

3. Renault Clio Williams

4-cilinder, 2 liter, 147 pk, voorwielaandrijving, 216 km/u, 0-100 km/u in 7,9 seconden

De Clio Williams wordt met de dag legendarischer. Deze duivelse auto bezit alle race-ervaring van Renault. En het “Williams”-logo zorgt voor de rest.

4. Peugeot 306 GTI

4-cilinder, 2 liter, 167 pk, voorwielaandrijving, 220 km/u, 0-100 km/u in 7,1 seconden

Vanaf 1997 verdiende de 306 zijn adelbrieven, met een motor die werd opgevoerd van 150 tot 167 pk en een zesversnellingsbak. Een levendig weggedrag en dito motor zorgden voor een van de beste hot hatches van dat moment.

5. Citroën Saxo VTS/Peugeot 106 GTI

4-cilinder, 1,6 liter, 120 pk, voorwielaandrijving, 205 km/u, 0-100 km/u in 8,7 seconden

Zulke kleine auto verdient zeker zijn plaats in dit lijstje. Waarom? Omdat zijn levendigheid bijna nooit werd geëvenaard en zijn motor ongelooflijk bruiste. Het succes in de rally (vandaag ook nog) liegt niet!

6. BMW 323ti Compact

6-cilinder, 2,5 liter, 163 pk, achterwielaandrijving, 230 km/u, 0-100 km/u in 7,8 seconden

De enige achterwielaandrijver uit dit lijstje krijgt een geweldige BMW-zescilinder. Maar waarom staat hij niet helemaal bovenaan dit lijstje? Gewoon omdat zijn chassis finesse en homogeniteit mist. Maar er is wel de klank en de achterwielaandrijving…

7. Volkswagen Golf VR6

6-cilinder, 2,8 liter, 174 pk, voorwielaandrijving of 4x4, 225 km/u, 0-100 km/u in 7 seconden

De Golf III GTI miste wat poeier. De zescilinder deed het beter. De motor is soepel en muzikaal, en is het aantrekkelijkste aspect aan deze auto. Vergeet echter sportief rijden op bochtige wegen: het lauwe chassis mist levendigheid.

8. Alfa Romeo 145 Quadrifoglio

4-cilinder, 2 liter, 150 pk, voorwielaandrijving, 210 km/u, 0-100 km/u in 8,4 seconden

Het koopje uit dit lijstje. De betrouwbaarheid van de elektronische onderdelen en de algemene afwerking laten te wensen over, maar de motor heeft wel karakter: de viercilinder van Fiat-origine zingt en duwt als een echte Alfa-motor.

9. Seat Ibiza GTi

4-cilinder, 2 liter, 115 pk, voorwielaandrijving, 200 km/u, 0-100 km/u in 9,3 seconden

Een verrassende auto. Je zou denken dat hij een vurig temperament heeft, maar daar is in de praktijk niets van waar. Zijn soepele motor houdt niet van hoge toeren, maar van een soepele rijstijl en van rijden op koppel. Een interessante auto, die je vooral als GT moet bekijken.

10. Rover 200 Vi

4-cilinder, 1,8 liter, 147 pk, voorwielaandrijving, 202 km/u, 0-100 km/u in 8 seconden

Hij staat onderaan dit lijstje, maar dat is omdat de constructeur niet meer bestaat. Onderhoud wordt dus iets moeilijker. Toch verdient deze Rover je aandacht: hij is goed afgewerkt en oogt mooi (vooral in de uitzonderlijke BRM-uitvoering), en de 200 Vi heeft een uitstekende motor, die mooie prestaties neerzet.

Advertentie
Advertentie
Advertentie