François Piette

2 JUL 2014

Top‑10 merken in België in 2014

De eerste helft van het jaar 2014 is gepasseerd, tijd om een balans op te maken. Een eerste vaststelling: de markt is vrij stabiel met slechts 1 procent achteruitgang tegenover 2013. Uiteindelijk werden toch 287.201 nieuwe auto’s ingeschreven in het eerste semester. Tijd voor alle cijfers van Febiac.

1. Volkswagen (9,87% marktaandeel), met 28.277 inschrijvingen, of een achteruitgang van 5,87% tegenover 2013.

2. Renault (9,17% marktaandeel), met 26.344 inschrijvingen, of een achteruitgang van 2,94% tegenover 2013.

3. Peugeot (8,02% marktaandeel), met 23.025 inschrijvingen, of een vooruitgang van 1,77% tegenover 2013.

4. Citroën (6,82% marktaandeel), met 19.575 inschrijvingen, of een achteruitgang van 4,74% tegenover 2013.

5. Opel (6,48% marktaandeel), met 18.608 inschrijvingen, of een achteruitgang van 5,52% tegenover 2013.

6. BMW (6,46% marktaandeel), met 18.554 inschrijvingen, of een achteruitgang van 0,76% tegenover 2013.

7. Audi (6,34% marktaandeel), met 18.215 inschrijvingen, of een vooruitgang van 4,6% tegenover 2013.

8. Ford (5,09% marktaandeel), met 14.620 inschrijvingen, of een vooruitgang van 0,57% tegenover 2013.

9. Mercedes (4,89% marktaandeel), met 14.036 inschrijvingen, of een achteruitgang van 2,35% tegenover 2013.

10. Hyundai (4,08% marktaandeel), met 11.724 inschrijvingen, of een vooruitgang van 5,13% tegenover 2013.

Top

Bij de merken ‘in vorm’ zien we onder meer Dacia (+11%), Suzuki (+25%) dat profiteert van de nieuwe SX-4, Porsche (+36%) met de Macan, SsangYong (+75%), Tesla met de Model S en vooral Maserati (+780%!) met de Ghibli diesel.

Flop 

Geen grote verschuivingen te melden, behalve bij Lancia dat zoals te verwachten de helft van zijn marktaandeel verliest. Het nieuws dat het merk zich terugtrekt uit Europa in 2015 is niet zonder gevolg gebleven. Mitsubishi (-23%), Alfa Romeo (-16%) en Chevrolet (-11%) zijn evenmin in goede doen.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie