1. Dacia Logan – 6.990 euro
Het is duidelijk dat de Dacia Logan waar voor je geld biedt. Hij is de minst dure auto op de markt, maar niet de kleinste. Je moet daarentegen niet te veel verlangen qua stijl of basisuitrusting, maar goed…
2. Dacia Sandero – 7.990 euro
Nog een Dacia. Deze vergt echter 1.000 euro meer dan zijn broedermodel Logan. Voor die prijs verdwijnt de kofferbak achteraan en met zijn formaat van een vijfdeursberline wordt de Sandero prettiger om naar te kijken. Maar hij blijft nog steeds even praktisch.
3. Renault Twizy 80 – 8.690 euro
Ja ja, de Renault Twizy is nog steeds verkrijgbaar bij ons. De begrensde versie is bij ons gehomologeerd als een ‘gemotoriseerde vierwieler’, maar de ‘onbeperkte’ variant haalt een topsnelheid van… 80 km/u. Dit is trouwens de minst dure elektrische ‘auto’ op de markt.
4. Dacia Logan MCV – 8.990 euro
Ook de breakversie van de Logan staat in ons klassement met zijn forse koffer. Hij is praktisch en moduleerbaar en daardoor ideaal voor gezinnen, terwijl hij in zijn instapversie toch een bijzonder lage prijs behoudt.
5. Dacia Dokker – 8.990 euro
Ruimte nodig? De Dacia Dokker heeft dat in overvloed. Zijn bestelwagenwortels maken dat hij 800 liter bagageruimte biedt. Met de achterbank neergeklapt loopt dat zelfs op tot 3.000 liter. Dat zou gezinnen met plaatsrovende hobby’s moeten aanspreken.
6. Suzuki Celerio – 9.299 euro
Schijn bedriegt. Ondanks zijn banale en zeer compacte look is de Celerio een formidabele kleine stadsauto met een “indrukwekkende” binnenruimte. Een discrete auto die echter zeker niet van je lijst mag ontbreken als je op zoek bent naar een zo compact mogelijke vierwieler.
7. Fiat Panda – 9.390 euro
De jongste Panda-generatie is zijn historische bloedlijn waardig. De bruisende kleine stadsauto met zijn aparte Italiaanse stijl biedt een slim uitgedachte moduleerbaarheid. Maar omdat zijn concept het gewicht van de jaren begint te torsen, blonk hij helaas niet bepaald uit bij zijn laatste ‘confrontatie’ met de inspecteurs van EuroNCAP…
8. Skoda Citigo – 9.675 euro
De Citigo is de enige van het Duits-Spaans-Tsjechische trio van VW dat onder de grens van de 10.000 euro weet te blijven. Zijn afwerking en binnenruimte zijn aanvaardbaar, maar de basis-driecilinder is wat nipt om je ermee op grote verkeersassen te wagen.
9. Citroën C1 – 9.926 euro
Van de familie Peugeot 108/Citroën C1/Toyota Aygo is de Citroën de minst dure. De degelijke stadsauto met een vrij “funky” uiterlijk wordt aangedreven door een gewillige en bruisende driecilinder. Voor meer gebruiksgemak voor gezinnen is hij er voor 360 euro meer trouwens ook in een vijfdeursversie.
10. Dacia Lodgy – 9.990 euro
En jawel: nog maar eens een Dacia-model in deze lijst. Deze keer past de eenvolumer Lodgy nog net in het klassement. Hij mag trouwens uitpakken met de troef dat hij de enige zevenzitter op de markt is met zo’n lage instapprijs. De slimme keuze voor grote gezinnen met een klein budget.