François Piette

14 NOV 2016

De 12 bijzonderste GT’s uit de jaren 50

Vandaag moeten auto’s aan allerlei criteria beantwoorden. Vroeger hadden sportwagens twee doelen: mooi en krachtig zijn. Daarom zijn ze vandaag onweerstaanbaar!

Ferrari 410 Superamerica (1956-1957)

V12 – 5 liter – 400 pk – 280 km/u – 34 exemplaren - >7miljoen euro

Dit is de krachtigste, brutaalste en gevoeligste GT uit de jaren 50. Het gefortuneerde, vooral Amerikaanse cliënteel, dat op buitengewone prestaties verlekkerd was, kreeg met de 410 Superamerica een race-V12 van 5 liter en bijna 400 pk, met een rustiek chassis. Er werden 34 exemplaren gebouwd.

Mercedes 300 SL Coupé (1954-1957)

6 cilinders in lijn – 3 liter – 215 pk – 240 km/u – 1.400 exemplaren - >1,2 miljoen euro

Zijn vlinderdeuren maakten hem legendarisch, maar de 300 SL is meer dan zijn openende onderdelen. Het is ook een zeldzaam technisch verfijnde auto (directe injectie, aluminium koetswerk op aanvraag) die al snel tot eerste “supercar” ter wereld werd uitgeroepen.

Aston Martin DB2 (1950-1953)

6 cilinders in lijn – 2,6 liter – 105 tot 123 pk – 190 km/u – 411 exemplaren - >200.000 euro

Dit is de eerste generatie Aston Martin met initialen van David Brown. Ze waren duurder, trager en minder elegant dan de Jaguar XK120, maar hadden een grote troef: een eersteklas weggedrag. De volgende versies (DB2/4) konden twee extra (kleine) passagiers meenemen maar moesten daardoor compromissen sluiten over hun lijn.

AC Aceca (1954-1963)

6 cilinders in lijn – 2 tot 2,6 liter – 90 tot 125 pk – meer dan 180 km/u – 169 exemplaren - >150.000 euro

Het is geen toeval dat Carroll Shelby dit platform voor zijn Cobra gebruikte. Het bijzonder goed ontworpen AC-chassis was een van de beste uit zijn tijd.De Aceca, de coupé, is ongetwijfeld de elegantste en gebruikte drie zescilinders. De Bristol-motor (ex-BMW) is de beste.

Chevrolet Corvette C1 (1953-1962)

6 cilinders in lijn of V8 – 3,9 tot 5,4 liter – 160 tot 360 pk – tot 230 km/u – 69.015 exemplaren - >50.000 euro

De Corvette verleidde direct met zijn suggestieve lijn, maar de prestaties van de eerste modellen waren niet baanbrekend. In 1955 bood Chevrolet ook een V8 aan, en de verkoop ging meteen de hoogte in.

Lancia Aurelia (1950-1958)

V6 – 2 tot 2,5 liter – 75 tot 118 pk – tot 185 km/u – 18.201 exemplaren (inclusief berlines) - >120.000 euro (coupé)

De Lancia Aurelia was discreter en subtieler dan zijn concurrenten en een toonbeeld van Italiaanse verfijning. Hij was geweldig gebouwd en profiteerde van vooruitstrevende zaken voor die tijd, zoals een V6, de eerste in een seriewagen. Er is ook zijn transaxle-opstelling, met versnellingsbak op de achteras voor een betere gewichtsverdeling.

Jaguar XK120 (1948-1954)

6 cilinders in lijn – 4,6 liter - +/- 150 pk – 164 km/u – 208 exemplaren - >1 miljoen euro

De geweldige, krachtige en verbazend “betaalbare” Jaguar XK120 is een van de meest begeerde sportwagens van begin jaren 50. Zijn weggedrag is misschien niet het beste, maar hoe kan je aan de lijnen weerstaan? De kleinere coupé is beter afgewerkt en nog meer onweerstaanbaar.

Bentley R-Type Continental (1952-1955)

6 cilinders in lijn – 4,6 liter - +/- 150 pk – 164 km/u – 208 exemplaren ->1 miljoen euro

Deze verbazingwekkende coupé met vloeiende lijnen was de snelste vierzitter toen hij uitkwam. Met zijn indrukwekkende fabricagekwaliteit verandert dit model zelden van eigenaar. Zo tevreden zijn hun kopers.

Maserati A6G54 (1954-1956)

6 cilinders in lijn – 2 liter – 150 tot 160 pk – 210 km/u – 60 exemplaren - >800.000 euro

Begin jaren 50 interesseerde Maserati zich net als Ferrari nauwelijks voor productiewagens. Toch werden er enkele exemplaren geproduceerd voor veeleisende klanten. De techniek werd rechtstreeks afgeleid van de competitie en was op niveau: de kleine zescilinder had een bijzonder hoog rendement dankzij dubbele bovenliggende nokkenassen en dubbele ontsteking.

BMW 507 (1955-1959)

V8 – 3,2 liter – 150 pk – 217 km/u – 254 exemplaren - >1,5 miljoen euro

Elvis was er gek van. Een droomontwerp, muzikale V8 en levendig weggedrag: de 507 had een echte sportieve referentie kunnen worden… als hij de Mercedes 300 SL niet als concurrent had gehad.

Facel Véga HK500 (1958-1961)

V8 – 5,9 tot 6,3 liter – 335 tot 390 pk – 240 km/u – 490 exemplaren - >150.000 euro

Dit is de laatste grote Franse GT. Een elegante stijl, krachtige Amerikaanse V8 en bijzonder geslaagde afwerking. De auto’s waren destijds bijzonder populair bij sterren uit de showbizz.

Fiat 8V (1952-1954)

V8 – 2 liter – 105 tot 127 pk – 205 km/u – 114 exemplaren - >1 miljoen euro

Begin jaren 50 wilde Fiat het hogerop zoeken en in de Verenigde Staten voet aan de grond krijgen. Met een kleine V8 kon dit model uiteindelijk nooit helemaal overtuigen. Verschillende koetswerkbouwers hadden hun eigen versie van deze auto, soms met bijzonder suggestieve resultaten!
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ