all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/9

Topscores bij Euro NCAP… met één uitzondering

Van de 16 auto’s die de onafhankelijke crashtestorganisatie tegen de muur knalde, behaalden er 15 de maximumscore van vijf sterren, waaronder een Tesla en een aantal Chinese modellen.

Geschreven door Arnaud Henckaerts

21 November 2022

Advertentie

Bij de ontwikkeling van nieuwe modellen wordt er steeds meer nadruk gelegd op veiligheid. Niet alleen wat de fysieke bescherming van inzittenden en voetgangers in het geval van een impact betreft, maar ook qua technologie om die aanrijding te vermijden. In de nieuwste crashtests scoorden dan ook heel wat merken uitstekend. Alleen de DS 9 behaalde maar vier sterren, volgens Euro NCAP omdat hij bij een gedeeltelijke frontale impact met een ander voertuig gevaarlijk kan zijn voor dat andere voertuig.

Dit zijn de winnaars

Ongeacht tegen welke auto je zou kunnen botsen, kan met een gerust gemoed instappen in deze modellen met de maximumscore van vijf sterren: Honda Civic, Hyundai IONIQ 6, NIO ET7, Nissan Ariya, Nissan X Trail, Range Rover, Range Rover Sport, Renault Austral, Smart #1, Subaru Solterra, Tesla Model S, Toyota bZ4X, Toyota Corolla Cross, WEY Coffee 02.


Ook heel wat elektrische modellen dus, die door een aantal mensen nog altijd gewantrouwd worden. Wat ook opvalt zijn de modellen van Chinese autobouwers zoals Nio, smart (de #1 wordt oor Geely gebouwd) en WEY, die de proeven uitstekend doorstaan. Dat was ooit wel anders, en het bewijst dat de nieuwe modellen uit het Verre Oosten van bij de start ontwikkeld zijn om te voldoen aan de Europese veiligheidseisen.

Hertesten

Omdat Euro NCAP autobouwers ook wil aanzetten om bestaande modellen te blijven doorontwikkelen op het vlak van crashveiligheid en veiligheidstechnologieën, werden ook een aantal auto’s die al eerder getest werden nu opnieuw aan geëvalueerd. Dat is onder andere het geval met de Volkswagen Golf die in 2019 getest werd en de Isuzu D-MAX die in 2020 al eens passeerde. Beiden behouden hun vijfsterrenscore volgens het nieuwe, strengere testprotocol. De Japanse pick-up krijgt geen hogere individuele score krijgt voor een nieuwe knie-airbag die Isuzu ontwikkelde. Voor de crashtestorganisatie was de verbetering te beperkt.


?

Arnaud
							Henckaerts

Arnaud Henckaerts

Foto’s: Euro NCAP

Advertentie