Vijf tot zeven
Met 6 cm in de lengte en 3 cm in de breedte, groeit de millésime 2008 nog een beetje zonder daarbij te overdreven. Dankzij het verkleinen van het motorcompartiment werd echter de comfortafstand, van het gaspedaal tot aan achterklep, 13 cm groter. Nadat je letterlijk in de auto geklommen bent, kom je in een reusachtige ruimte terecht waar alles navenant is. Van de deurgrepen tot het stuurkussen of nog de centrale armsteun en de handel van de nieuwe automatische bak met 6 versnellingen, alles ziet er even groot en viriel uit.
Met een lengte van 4,956 meter kunnen in de Land Cruiser, in functie van de gekozen configuratie, 5 tot 7 personen plaatsnemen. De tweede zetelrij kan in 40/20/40 opgedeeld worden en de middelste zitplaats kan tot een reusachtige armsteun omgetoverd worden. De drie zetels van deze rij kunnen elk over 10,5 cm verschoven worden, maar het is wel moeilijk om je voeten onder de voorzetels kwijt te geraken. De rechterstoel van deze rij kan omgelegd worden, waardoor je toegang krijgt tot de achterste zitjes. Het zijn eerder noodzitjes, die je echter kan opplooien en tegen de zijkant bergen wanneer je ze niet nodig hebt.
Authenticiteit en technologie
Anders dan zijn concurrenten, blijft Toyota vasthouden aan de traditionele architectuur met een robuust ladderchassis. Dit zorgt evenwel voor een betere efficiëntie bij het echte 4x4 werk. Waar de achterophanging volledig identiek is aan die van het vorige model, is de voorophanging totaal nieuw. De oude torsiebaren verdwenen en werden vervangen door comfortabelere veren. En dat voel je duidelijk op de weg, waar de nieuwe veel overtuigender is als het oude model.
Minstens 14 l/100 km
Gelukkig heb je nog de keuze en kan de elektronica uitgeschakeld worden. Je kan dus zelf de korte overbrenging inschakelen of nog de centrale differentieel blokkeren en zo de klimcapaciteiten van de auto verhogen. De nieuwe V8 diesel draagt trouwens een serieuze steen bij tot deze prestaties. Met zijn 650 Nm die al vrijkomen bij 1600 toeren, geeft het blok blijk van een uitzonderlijke rondheid en zachtheid, waarbij hij perfect ondersteund wordt door de nieuwe 6-bak. Met 286 pk’s en een leeggewicht van 2,6 ton zijn de prestaties met een top van 210 en een acceleratie van 0 tot 100 in goed 8,2 sec meer dan behoorlijk. Maar….Het aangekondigde gemiddelde verbruik van 10,2 liter is totaal onrealistisch. In de praktijk is het werkelijk onmogelijk om onder de 14 liter te blijven en dat is voor een diesel toch behoorlijk veel, zelfs al is het een V8. Prijs van dit moois: de “basis”versie start pas aan 66.000 euro.