Het is geen geheim dat Toyota binnen de auto-industrie een van de meest fervente verdedigers van de verbrandingsmotor is, terwijl de meeste concurrenten zich massaal op elektromobiliteit hebben gestort en langzaam maar zeker afstand nemen van motoren die op fossiele brandstoffen werken. Toyota, Mazda en Subaru zijn vastberaden om alternatieven te kunnen bieden voor volledig elektrische aandrijflijnen en hebben net aangekondigd dat ze hun krachten bundelen om nieuwe verbrandingsmotoren te ontwikkelen, zonder daarbij de decarbonisatie uit het oog te verliezen. Het ontwerp van deze nieuwe verbrandingsmotoren wordt bovendien aangepast om elektrische hybridisering te vergemakkelijken.

Om hun doelstelling te bereiken, rekenen de drie autogroepen vooral op technologie die rechtstreeks uit de motorsport komt. Ook nieuwe brandstoffen worden onderzocht, zoals vloeibare waterstof en synthetische, bio- of koolstofneutrale brandstoffen. "Deze motoren zullen dus bijdragen aan een bredere adoptie van koolstofneutrale brandstoffen", aldus de drie Japanse constructeurs. De volgende generatie verbrandingsmotoren is gericht op het verbeteren van hun prestaties, maar ook op het optimaliseren van hun integratie in hybride of zelfs elektrische aandrijflijnen.

Lagere motorkappen

Deze nieuwe motoren moeten nog compacter worden, wat nog lagere motorkappen mogelijk maakt. Daarmee wordt de aerodynamica verbeterd, wat op zijn beurt weer goed nieuws is voor de energie-efficiëntie. De ontwikkeling van deze nieuwe generatie motoren zal ook rekening houden met de steeds strengere emissienormen.