of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/2

Tweerichtingsladen, of hoe een EV je stroomfactuur kan helpen verlagen

Audi experimenteert met tweerichtingsladen voor de e-tron en legt uit hoe dat de klant stroom helpt besparen.

Geschreven door Bert Troubleyn

27 Juli 2020

Advertentie

20200726211024audirechargebidirectionnelle.jpg

Audi experimenteert met tweerichtingsladen in een “zo goed als productierijpe” e-tron. Dat betekent dat de auto in een woning met zonnepanelen aan een gelijkstroomlader van 12 kW wordt gekoppeld om op te laden. Die lader, de auto en de sturing van de zonnepanelen communiceren met elkaar zodat de batterij van de wagen wordt opgeladen met de overtollige zonnestroom die niet door de woning wordt opgeëist.

Op die manier vermijdt het systeem dat het openbare stroomnet wordt ‘belast’ met zonnestroom. ’s Nachts kan de lader in omgekeerde richting werken (vandaar de naam ‘tweerichtingsladen’) en de stroom uit de accu van de wagen gebruiken om de woning van stroom te voorzien. Het systeem waakt er daarbij uiteraard wel voor dat de volgende ochtend nog genoeg stroom in de batterij van de auto overblijft om te kunnen rijen.

20200726210845audirechargebidirectionnelle.jpg

Daardoor moet minder stroom van het net worden afgenomen en bespaart de klant dus op zijn elektriciteitsfactuur. Voorlopig is de technologie niet beschikbaar voor klanten, maar Audi heeft wel de ambitie om het onderzoek verder richting serieproductie te loodsen. Het Duitse merk is hier trouwens niet als eerste mee bezig: zowel Nissan als Mitsubishi zijn al een paar jaar bezig met tweerichtingsladen en hebben al een paar jaar experimenten lopen, onder meer in Japan en in… Nederland.
Bert
							Troubleyn

Bert Troubleyn

Advertentie