Jean-Francois Christiaens

27 SEP 2016

BMW 420d Cabriolet vs Mercedes C 220d Cabriolet: dubbelagenten

Mercedes maakt voor het eerst een cabrioletversie van zijn C-Klasse. De uitgelezen rivaal voor de BMW 4-Reeks Cabriolet dus. Maar welke coupé/cabriolet speelt de rol van dubbelagent het best?

Hoewel cabriolets elk jaar minder aftrek vinden, blijven de premiummerken trouw op post. De cabrioletfamilie bij Mercedes telt zelfs een nieuw lid. Voor de eerste keer in zijn lange carrière haalt de C-Klasse het dak eraf.

Daardoor zijn er heel wat dakloze Mercedessen. Haal even diep adem: als je de Smart ForTwo Cabriolet en de roadsterversie van de AMG GT niet meetelt, omdat ze nog moeten worden voorgesteld op het salon van Parijs, heb je de keuze tussen de C, E, SLC, SL, S,…

Lichte sfeer

Net als de andere vierzitscabrio’s van Mercedes krijgt de nieuwe telg van de familie een stoffen dak. Met zijn wegklapbaar stalen dak lijkt de BMW 4-Reeks de beste dubbelagent om de zomer én de winter aan te kunnen. Maar voor een betaalbare prijs (€ 250) hoeft de C-Klasse Cabriolet met een geïsoleerde kap geen schrik te hebben voor negatieve temperaturen. ’s Winters zou de thermische isolatie even efficiënt moeten zijn als dat van het stalen dak van de 4-Reeks Cabriolet.

Dat is alvast het geval wat geluidsisolatie betreft. Het metalen dak van de Beier heeft wel als voordeel dat het een grote achterruit en relatief fijne C-stijlen herbergt. Daardoor baadt het interieur in het licht en is het zicht rondom uitstekend. Dat is het enige verwijt dat je de soepele kap van de C-Klasse kunt maken: zijn “schietgat” achteraan verstoort het zicht schuin naar achteren bij manoeuvres.

Goocheltruc

De C-Klasse Cabriolet kan zich wel al rijdend van zijn dak ontdoen. Het duurt 20 seconden om naar zomermodus te switchen zonder stil te staan, tot 50 km/u. Om de BMW zijn goocheltruc te laten uitvoeren met het complexere stalen dak van de 4-Reeks Cabriolet, moet je stilstaan. Nu ja, je kan het dak al rijdend wegklappen tot 18 km/u. Misschien dus beter even aan de kant gaan staan voor je 20 seconden aan claxons moet aanhoren.

Maar als je stilstaat, kan je de ingenieuze techniek van deze goocheltruc wel bewonderen. Om de achterkant van de 4-Reeks niet op te zadelen met een massieve afdekking, koos BMW voor een stalen dak uit drie delen die boven elkaar komen te liggen. Daardoor ziet de Beier er slanker uit dan de coupé-cabriolets met twee dakpanelen.

Mercedes-afwerking

Aan boord biedt de C-Klasse Cabriolet een moderner, meer technologisch en beter afgewerkt dashboard. Het interieur van de 4-Reeks oogt klassieker, en zelfs bijna “verouderd”, maar bewaart de klassieke kenmerken van een sportwagen: een versnellingspook, zelfs voor de automaat, die perfect in de hand ligt op de middenconsole en een lagere rijhouding.

Met zijn soepele kap houdt de C-Klasse meer kofferruimte over als cabriolet (285 l). Met zijn panelen opgevouwen in de koffer houdt de 4-Reeks slechts 220 l over. Met het dak op zijn plaats stijgt het volume tot 370 l voor de BMW en 360 l voor de Mercedes. Maar de vorm van de koffer van de C-Klasse is makkelijker bruikbaar.

In de wind

Op de achterbank is de 4-Reeks Cabriolet meer uitnodigend: de passagiers zitten er minder benauwd. Rij je dakloos met passagiers, dan is de C-Klasse Cabriolet toch comfortabeler. Het ingenieuze Aircap-systeem combineert een lamel boven de voorruit en een windscherm achter de achterpassagiers om het interieur beter te beschermen tegen windgeluiden.

Ze breken uiteraard een beetje de lijn, maar aan boord zie je ze in elk geval niet. Installeer je het klassieke windscherm van de 4-Reeks Cabriolet (dat de achterste plaatsen opoffert), dan is het interieur eveneens even goed beschermd. In beide gevallen kan je profiteren van de zetelverwarming en nekverwarming vooraan om mooie winterdagen met de haren in de wind te trotseren.

8 of 9

Onderweg valt de C-Klasse Cabriolet op door zijn uitstekende verhouding tussen rijcomfort en dynamiek. Zijn vooras, aangestuurd door een verbazend direct stuur, is voldoende snedig. Met een iets minder vergevingsgezinde demping is de 4-Reeks Cabriolet nog iets dynamischer, al lijkt zijn stijfheid de duimen te moeten leggen tegenover de Mercedes op slecht wegdek.

De viercilinder diesel van de 420d is ook iets explosiever dan die van de C 220d. Maar vooral de ZF-achttrapsautomaat van de BMW is aangenamer in gebruik dan de 9G-Tronic van Mercedes, die af en toe onaangename schokken doorlaat.

Besluit

De C-Klasse heeft zijn entree in de kleine wereld van de cabriolets niet gemist. Hij zet de traditie van de vierzitscabrio’s bij Mercedes perfect verder, met zijn comfort en perfecte afwerking. Met zijn soepele kap beschik je bovendien over praktische aspecten die dagelijks bruikbaar zijn. De BMW 4-Reeks Cabriolet is iets minder stijf en iets minder verzorgd afgewerkt. Maar zijn wegklapbaar stalen dak uit drie delen zorgt voor een licht interieur en een elegante lijn. Zijn interieur is ook iets meer uitnodigend wanneer je met vier passagiers rondrijdt met het dak op zijn plaats.
Advertentie
Advertentie
Advertentie