of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Mercedes GLA vs Volvo V40 Cross Country: honger naar avontuur

Aanbod
1/10

Mercedes GLA vs Volvo V40 Cross Country: honger naar avontuur

De SUV-golf treft ook de compacte modellen en zelfs de premiummerken, zo getuigen de Volvo V40 Cross Country en de Mercedes GLA. Zijn het echte avonturiers of louter opgemaakte stadswagens?

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

17 Mei 2024

Advertentie

Terwijl de BMW X1 en Audi Q3 zich gevoelig onderscheiden van de 1-Serie en A3, kiezen Mercedes en Volvo een andere manier om een SUV toe te voegen aan hun catalogus. In beide gevallen stelden ze zich tevreden met het stoerder maken van een bestaand model.

Shooting brake

De GLA is rechtstreeks afgeleid van de A-Klasse en profileert zich meteen als een verhoogde variant (+4 cm) van Mercedes’ kleinste, en dus niet als een volledig nieuw model. Met zijn lichtjes verlengde koetswerk en hertekende achterkant, lijkt de GLA wat meer op een verhoogde shooting brake.  

Die stijl wordt al toegepast met de Cross Country-versie van de Volvo V40. Ook hier moet je het niet te ver zoeken: het Zweedse merk stelde zich tevreden met een kleine verhoging van de V40 (+1,2 cm) en voegde een suggestieve koetswerkkit toe.

Extra kofferruimte

Dankzij de herwerkte achteroverhang wint de Mercedes GLA punten op het vlak van kofferruimte. Hoewel hij nauwelijks groter of minder wendbaar is (4,42 meter tegenover 4,37 meter voor de Volvo), biedt de Mercedes een groter koffervolume: 421 liter tegenover 335 liter voor de Volvo. Je kunt er bovendien beter gebruik van maken dankzij de lagere laaddrempel en de breedte van de kofferopening.

Nog een praktisch voordeel voor de Mercedes: in optie is het mogelijk de rugleuningen achteraan enkele centimeters te kantelen terwijl ze vergrendeld blijven. De plaatsen achterin worden dan wel oncomfortabel … Maar je kunt tenminste grotere voorwerpen vervoeren zonder de rugleuningen helemaal neer te klappen.

Specifieke lijn

Dankzij zijn iets hogere dak heeft de GLA nog een voordeel tegenover de V40 Cross Country: meer hoofdruimte voor de passagiers achterin. Ook al gaat het maar om een handvol extra centimeters tegenover een klassieke A-Klasse, heeft schept toch een beter ruimtegevoel.

Het interieur van de Cross Country is identiek aan dat van een gewone V40 en lijkt dan ook krapper, zeker wanneer je achterin zit. Vier volwassenen kunnen wel comfortabel reizen. Op de plaatsen voorin waarderen we ook de uitstekende afwerking van het Volvo-interieur. Mercedes is op dat vlak ook niet onverdienstelijk, maar enkele materialen van de boordplank klinken te hol voor dit niveau.

Zetels

Hoe kun je ongevoelig blijven voor de charmes van de zetels in de V40 Cross Country? Het zijn sofa’s die een voortreffelijk zitcomfort garanderen. Gelukkig, want de schokdempers van de Zweedse avonturier zijn iets te hard, tenminste voor onze slechte Belgische wegen.

Bij de GLA is het net omgekeerd. De zetels zijn relatief hard en minder comfortabel. Maar het wegcontact verloopt vlekkeloos. Dankzij de herwerkte ophanging met meer speling, wint de schokdemping duidelijk aan comfort tegenover de A-Klasse. Nog beter is dat het dynamische weggedrag er niet onder lijdt.

Opgejaagde bestuurders zullen de sportievere V40 Cross Country verkiezen. De Volvo is snediger bij een vlotte rijstijl en remt koetswerkbewegingen beter af.

Offroad?

In beide gevallen blijven avonturiers een beetje op hun honger. Noch de GLA noch de V40 Cross Country nemen het voortouw bij terreinoefeningen. Klanten die toch af en toe de gebaande wegen verlaten, zijn beter af met de GLA. Ze kunnen kiezen voor een offroadversie met nogmaals verhoogde ophanging en vierwielaandrijving. Deze uitrusting is beschikbaar vanaf de 200 CDI (136 pk) bij de diesels en de 250 (211 pk) bij de benzines.  

Minder keuze bij Volvo echter: om de V40 Cross Country op de vier wielen aan te drijven, moet je kiezen voor de turbobenzine met 180 of 254 pk. Die zullen we dus niet vaak zien in België …

Indringend geluid

De D2 van Volvo (1.6 turbo met 115 pk) is de instapper van het dieselgamma en valt op door zijn discretie en correcte prestaties. Hij bereikt wel sneller zijn limieten (0 tot 100 km/u in 12 seconden) dan de 2,1 liter met 136 pk (200 CDI) die Mercedes op het moment van deze confrontatie aanbood. Intussen werd het gamma onderaan uitgebreid met een 1,5 diesel van Renault met 110 pk (180 CDI).

Met de 200 CDI zijn de prestaties gemiddeld (0 tot 100 km/u in 11,9 seconden). In gebruik is het koppel van 300 Nm van de Duitse 2,1 liter meer dan genoeg om de GLA vlot aan te drijven. Maar de keerzijde van de medaille is dat het geluid sterk binnendringt in het interieur tijdens acceleraties. Ook bedraagt de meerprijs ongeveer 1.500 euro.

Conclusie

Met zijn extra ruimte en grotere koffer blijkt de GLA de meest veelzijdige in deze vergelijking. Dankzij zijn hogere koetswerk en de vierwielaandrijving die met meer motoren beschikbaar is, trekt hij zich ook uit de slag naast de gebaande wegen. De Volvo V40 Cross Country maakt dat goed met een meer uitgesproken rijdynamiek, ergonomische zetels en verzorgde afwerking. En vooral door zijn lagere instapprijs: 25.190 euro voor de D2 tegenover 29.645 euro voor de GLA 180 CDI.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Foto’s: Jean-François Christiaens

Advertentie

Koop een Mercedes GLA of vergelijkbare auto

Mercedes

GLA 180

18 699 €

Prijs Prijs

2018

70 832 km

Benzine

122 pk

Manueel

168 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

GLA 250

35 799 €

2021

89 587 km

Hybride

218 pk

Automaat

33 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

GLA 180

18 899 €

2016

92 464 km

Diesel

109 pk

Automaat

109 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

GLA 180

23 199 €

Prijs Prijs

2020

96 381 km

Benzine

122 pk

Automaat

167 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

GLA 180

18 490 €

2018

73 300 km

Benzine

122 pk

Manueel

158 g/km

date

My Way Raes Damme

Damme

date

Car-Pass

My Way

Mercedes

GLA 180

18 899 €

2019

109 427 km

Benzine

122 pk

Automaat

168 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

GLA 200

19 799 €

2018

104 566 km

Diesel

136 pk

Automaat

115 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

GLA 180

17 599 €

2017

119 003 km

Benzine

122 pk

Manueel

138 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass