In 1964 nam Volkswagen de groep Auto Union over en reanimeerde het de naam Audi. Dat merk kwam pas in 1968 weer in de belangstelling met de onthulling van de 100, een moderne en elegante berline. Een jaar later sloeg de constructeur de nagel op de kop door een coupé af te leiden van deze berline, de 100 S. Zijn mooie lijn sloot perfect aan bij de tijdsgeest en deed denken aan de stomende Fiat Dino Coupé.
Technisch gezien koos Audi voor een combinatie van moderne en voorbijgestreefde oplossingen. De motor dreef de voorwielen aan en de besturing gebruikte een tandheugel, maar zijn viercilinder van 115 pk kon de prestaties of het sexappeal van de V6 in de Dino niet benaderen. Bovendien maakten ook zijn starre achteras opgehangen met torsiestangen (tot 1974) en de trommelremmen achteraan dat het chassis verouderd was. De Audi 100 S bleef in productie tot 1976 en werd zo’n 30.000 keer verkocht. Onderweg kende hij maar weinig evoluties: in 1972 verloor zijn motor een carburator en daalde het vermogen naar 112 pk.
Wat je moet weten:
- Mechanisch is hij solide.
- Het koetswerk is verzot op roest.
- Het rijgedrag is veilig maar niet erg levendig.
- Vermijd de drietrapsautomaat, die de prestaties keldert.
- Reken op 20.000 tot 35.000 euro afhankelijk van de staat van het exemplaar.
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: