all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/5

Vergeten model: Tatra 700, de limousine met V8 achterin!

Wil je opvallen en wil je meer dan een banale Mercedes S-Klasse? Dan trek je hier zeker de aandacht mee! Deze Tatra 700 is zonder twijfel een van de meest originele limousines van de laatste decennia.

Geschreven door François Piette

10 November 2016

Advertentie

Zegt de naam Tatra je niets? Het is nochtans een van de eerste autoconstructeurs: het merk werd in 1898 opgericht in Tsjecho-Slowakije en was vooral populair in de jaren 30 met aerodynamische en avantgardistische berlines. De modellen 11 en vooral 87 waren een groot succes, onder meer bij de Duitse nazi’s. Na de oorlog bleef het bedrijf modellen produceren voor de “apparatsjiks” en de communistische elite van het land. De vrachtwagenafdeling deed het altijd goed, maar de auto-afdeling ging langzaam aachteruit…

700

In 1996, toen Tsjecho-Slowakije al enkele jaren niet meer bestond, presenteerde Tatra een nieuw model. De T700 is de ultieme afstammeling van de 603 van na de oorlog en doet met zijn originele architectuur zelfs denken aan de 87-modellen van voor de oorlog. Terwijl alle concurrenten hun motor voorin stopten, zat de motor bij de T700 achteraan. De luchtgekoelde V8 was beschikbaar in twee versies: een 3,5-liter en een 4,5-liter, met respectievelijk 201 en 231 pk.

Teloorgang

Ondanks de inspanningen van de Britse designer Geoff Ward om deze meer dan 5 meter lange berline er goed te doen uitzien, waren het ontbreken van een dealernet, gedateerde techniek en bijzonder sterke concurrentie de doodsteek van dit model. In 1998 viel het doek over de auto-afdeling van Tatra, met slechts 97 geproduceerde 700-modellen. Nu maakt het merk alleen nog vrachtwagens.
François
							Piette

François Piette

Advertentie