Toen deze Mégane-versie in 1995 op de markt kwam, werd hij voorgesteld als de waardige opvolger van de R19 16S. Onder de motorkap lag de motor die zoveel plezier had gebracht in de Clio Williams en de Spider, namelijk een tweeliter van 150 pk. Het chassis van zijn kant was navenant afgestemd.
Deze motor had een sterk temperament en klom vlot in de toeren, maar eind 1999 werd hij opgegeven. De krachtbron die hem verving (de 2.0 IDE met 140 pk) had een directe injectie en een herwerkte cilinderkop. Hij was duidelijk veel soepeler en had helemaal niet hetzelfde karakter, tot grote spijt van sportieve bestuurders. In januari 2002, na drie korte jaren, werd ook die motor weer vervangen door een nieuwe (met identiek vermogen), die beter ontwikkeld was en die het zou uitzingen tot het afscheid van de Mégane I eind 2002.
Goed om weten:
- De Mégane 2.0 16V vind je slechts zelden in zoekertjes, maar een exemplaar in goede staat tik je op de kop voor slechts 3.000 euro.
- De IDE-motor is soepel, maar zijn gebrek aan karakter is teleurstellend voor sportieve bestuurders. Ook bij zijn betrouwbaarheid worden regelmatig vragen gesteld.
- De Williams-motor van zijn kant is heel sportief maar ook dorstig.
Op zoek naar een coupé?
Ben jij op zoek naar een coupé ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor coupés nu hier: