Vroom

21 APR 2021

Volkswagen Polo: baby‑Golf

De Polo ondergaat een verjongingskuur, met uiterlijke en technologische updates. De bedoeling is dat hij steeds meer op zijn grote broer Golf lijkt.

20210421145123vwpolofl(1).jpg

De VW Polo is een bestseller, met meer dan 18 miljoen verkochte exemplaren. De opfrisbeurt van de huidige generatie begint vooraan, waarbij de koplampen – voortaan standaard leds – doorlopen onder het radiatorrooster om te verwijzen naar het design van zijn grote broer. Achteraan werden de lichtblokken groter en zijn ze eveneens sterk geïnspireerd op die van de jongste Golf.

20210421145124vwpolofl(2).jpg

Op het midden van de kofferklep, net onder het merklogo, is voortaan de typenaam te zien, net zoals (je raadt het al) op de Golf. De kuur loopt door in het interieur, waar schermen overheersen. De digitale tellers zijn standaard en het centrale scherm kan tot 9,2 duim groot zijn en draadloos connecteren met Android Auto en Apple CarPlay. Gedaan met fysieke bedieningsknoppen voor de klimaatregeling, voortaan werkt alles via een klein aanraakscherm met toetsen in plaats van met draaiknoppen. Verder is ook het nieuwe stuurwiel rechtstreeks bij zijn grote broer geleend. Dit is met andere woorden een echte kleine Golf geworden.

Veiliger

20210421145123vwpolofl(3).jpg

De update is niet enkel esthetisch of technologisch, want ook de veiligheid gaat erop vooruit. De koplampen van de Polo kunnen voortaan matrixlampen zijn. Al de jongste rijhulpsystemen zijn van de partij, waardoor de Polo “op zijn eentje” kan rijden op de snelweg of in files, op voorwaarde dat de bestuurder de handen op het stuurwiel houdt. Ondanks alle elektronica kunnen ongevallen natuurlijk nooit worden uitgesloten. Daarom heeft de stadswagen airbags in overvloed, waaronder een in de rugleuning van de bestuurdersstoel die tussen de voorpassagiers ontplooit om te vermijden dat ze tegen elkaar botsen bij een aanrijding.

Geen diesel, geen EV

20210421145124vwpolofl(4).jpg

Het motorenpalet evolueert daarentegen niet. De instapversie wordt nog steeds aangedreven door een 1.0-driecilinder van 80 pk. Met een turbo schopt hij het naar keuze tot 95 of 110 pk. Tot slot biedt Volkswagen ook een TGI-motor aan (op aardgas) met 90 pk. De sportieve GTI is nog steeds van de partij en wordt later dit jaar onthuld. De huidige generatie had al geen dieselmotor meer en daar komt geen verandering in. Volkswagen sluit een hybride versie echter niet uit, al wil het nog niet in detail treden. Op elektrische aandrijving heeft de Polo echter geen recht. Volkswagen wil zijn aanbod wel uitbreiden met een nieuw elektrisch model onder de ID.3, dat vergelijkbaar zou zijn met de Polo. De eerste exemplaren van de opgefriste Polo staan in september van dit jaar bij de dealers.

Advertentie
Advertentie
Advertentie