all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/5

Volkswagen Polo G40: vergeten sportieveling met trompet!

Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

24 Maart 2023

Advertentie

Voor liefhebbers was het wachten haast ondraaglijk: Volkswagen was afwezig in het segment van de compacte hatchbacks en beloofde aan zijn trouwe klanten een hete Polo die zich kon meten met de beste GTI’s van het moment. In 1985 toont VW daadwerkelijk een conceptversie van een Polo coupé met compressor op het autosalon van Frankfurt. De fans werden er wild van en hoopten op een snelle productie, vooral omdat een prototype van het model een record wist te vestigen door 5.000 km op 24 uur af te leggen. Dat is een gemiddelde van meer dan 208 km/u, inclusief pitstops om te tanken! Niet slecht voor een Polo. Na deze prestatie lanceerde Volkswagen de Polo Cup, waarbij de motoren door diezelfde compressor werden geblazen. Maar er was nog steeds geen productiewagen...

3 jaar later

Voor het productiemodel was het nog wachten tot de herfst van 1988, met een genummerde reeks van 500 exemplaren voor een verschrikkelijk hoge prijs. De klanten verloren hun geduld, maar in 1991 werd de 6-jarige wachttijd eindelijk beloond door de productieversie van de Polo G40! Aan de buitenkant blijft de sportieve Polo erg discreet: een kleine spoiler, wat logo’s, een rood lijntje, BBS-velgen en wielkastverbreders uit plastic. De buren zullen er niet van opkijken. En aan boord waren de wijzigingen nog subtieler.

115 pk voor een 1.3!

Maar onder de motorkap compenseert Volkswagen de kleine cilinderinhoud van het model met een compressor, die deze 1,3 liter-viercilinder in staat stelt om 115 pk te leveren, en vooral 150 Nm aan koppel! Daarmee gewapend, kan de Polo G40 bijna 200 km/u rijden en legt hij de 0 tot 100 km/u af in ongeveer 8 seconden. Zeer mooie prestaties, gekoppeld aan een goede betrouwbaarheid - als de wagen correct wordt onderhouden.

Polo G40 tweedehandsprijs

Vandaag is het een heuse opgave om een tweedehands Polo G40 te vinden in perfecte originele staat. Verwacht je ook niet aan de efficiëntie van een moderne sportieveling, het chassis is niet zo verzorgd als dat van een zekere Franse leeuw... Maar de Polo heeft als troeven zijn zeldzaamheid, een goede bouwkwaliteit en een origineel motorconcept! Je zou hem moeten kunnen vinden voor minder dan 10.000 euro, maar daarvoor zal je ongetwijfeld moeten uitwijken naar het buitenland. Goede jacht!

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Volkswagen Polo of vergelijkbare auto

12 950 €

2020

93 425 km

Benzine

80 pk

Manueel

106 g/km

date

Mazuin Fosses - Volkswagen & Commercial Vehicles

Fosses-La-Ville

date

Car-Pass

My Way

11 900 €

Nieuw Nieuw

2021

110 922 km

Benzine

95 pk

Manueel

120 g/km

date

Autobedrijf Lagrou BVBA | Diksmuide - Volkswagen & Commercial Vehicles

Diksmuide

date

Car-Pass

My Way

19 290 €

2022

23 539 km

Benzine

95 pk

Automaat

125 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way

14 999 €

2022

86 497 km

Benzine

95 pk

Manueel

118 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

12 599 €

2020

54 331 km

Benzine

80 pk

Manueel

126 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

18 990 €

2018

51 561 km

Benzine

95 pk

Automaat

107 g/km

date

A&M Quality Used Cars Genk - Audi

Genk

date

Car-Pass

My Way

14 699 €

2020

74 879 km

Benzine

95 pk

Manueel

127 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

8 899 €

2016

107 414 km

Diesel

75 pk

Manueel

94 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass