Robin Van den Bogaert

23 MRT 2012

Volkswagen XL1: eenliterauto komt echt

Volkswagen toonde de afgelopen jaren al drie verschillende prototypes die met minder dan één liter brandstof honderd kilometer kunnen rijden. En het is menens: in 2013 komt de Volkswagen XL1 op de markt.

De eenliterauto is een droom van Ferdinand Piëch, voorzitter van de raad van toezicht van de Volkswagen-groep. Al in 2002 werd een eerste visie voorgesteld (L1), gevolgd door een tweede L1-concept in 2009 en deze XL1 in 2011. De XL1 gaat volgend jaar in productie, met slechts een beperkt aantal aanpassingen (zoals de klassieke zijspiegels).

Het 'wonderrecept' is een bijzonder gestroomlijnde koets en een gewicht van minder dan 800 kg in combinatie met een hybride aandrijflijn. De XL1 verbruikt amper 0,9 l/100 km met een CO2-uitstoot van 24 g/km. Uit de tweecilinder diesel (800 cc) puren de Duitse ingenieurs 47 pk en 121 Nm koppel, dat via een zeventrapsautomaat (DSG) naar de achterwielen gaat. De elektromotor is 27 pk en 100 Nm sterk en werkt samen met de diesel of geheel zelfstandig (35 km ver). Al deze waarden gelden voor het prototype en kunnen dus nog licht verschillen op het definitieve model.

Qua formaat is de XL1 vergelijkbaar met de Polo, maar veel lager. Er is ook maar plaats voor twee personen, die gezellig naast elkaar zitten zoals in een smart fortwo. Ecologische prestaties gaan uiteraard boven sportiviteit, maar de XL1 is toch 158 km/u snel.

Advertentie
Advertentie
Advertentie