all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Volvo électrique rechargeant à une station de recharge moderne avec ciel nuageux.","nl":"Elektrische Volvo laadt op bij een moderne laadstation onder een bewolkte hemel."}
{"fr":"","nl":""}
1/10

Volvo EX30: wat is het echte verbruik op weg naar vakantie?

Tussen theorie en praktijk zit vaak een verschil... Daarom controleert Vroom voor jou de verbruiks- en actieradiuscijfers van autofabrikanten via realistische testritten. Vandaag kruipen we achter het stuur van de elektrische Volvo EX30 voor een zomerse rit tussen Brussel en de regio Keulen.

Geschreven door Olivier Duquesne

25 Juli 2025

Advertentie

De Volvo EX30 is een compacte en volledig elektrische SUV die je vaak tegenkomt in België. Dit model, dat ook in Gent wordt geproduceerd, is verkrijgbaar als Extended Range met tot 476 km autonomie. Het is die versie die we bij zomerse temperatuur hebben getest. Dit zijn onze resultaten na een lange rit, waarvan een deel op de Duitse Autobahn.

De Volvo EX30 wil verleiden met zijn strakke lijnen, een officiële autonomie van meer dan 450 km (476 km volgens de gemengde WLTP-cyclus) dankzij zijn grote ‘Extended Range’-batterij, en met scherpe prijzen. Met een elektromotor van 200 kW (272 pk) en 343 Nm op de achterwielen, sprint deze compacte SUV van 4,23 m lang in slechts 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Hij haalt ook een topsnelheid van 180 km/u. En aangezien we ermee naar Duitsland zijn gereden, konden we deze maximumsnelheid heel gemakkelijk halen. Maar om tot in Keulen te rijden, zijn we eerst beperkt tot 120 km/u voor we de Duitse grens hebben bereikt. Op de Belgische snelweg bij een constante snelheid en temperaturen van ongeveer 21°C kwam het verbruik uit op 19,7 kWh/100 km. Dat betekent dat je iets meer dan 2 uur tussen twee laadbeurten door kan rijden, aangezien de autonomie op de snelweg meer dan 300 km bedraagt.

Elektrische Polestar 2 geparkeerd in een schilderachtige dorpsstraat met traditionele huizen.
Advertentie

Volvo EX30: hoeveel verbruikt hij op de snelweg?

Voorbij Luik begon het hard te regenen. Voeg daarbij de wegenwerken op de Duitse snelwegen en druk verkeer aan toe, en je krijgt accordeonfiles met stukken waar je maar 60, 80, 100, 120 of 130 km/u mag rijden. Aan het einde van de rit zorgden die vertragingen wel voor goed nieuws: het gemiddelde verbruik over 300 km bedroeg 18,1 kWh/100 km.

Op de terugrit was het beter weer. Bovendien kozen we ervoor om de wegenwerken te vermijden en een grotere lus te maken langs Nederland. Toch stijgt het verbruik op de onbeperkte stukken Autobahn in de EX30 tot meer dan 27 kWh/100 km als je de topsnelheid wil bereiken. Dan is er geen sprake van dat je 2 uur aan een stuk kan rijden aan dit hoge tempo. Aangezien de onbegrensde stukken vaak worden onderbroken door stukken beperkt tot 120 of 130 km/u, kwam het totale verbruik van deze snelwegrit aan een hoog tempo uit op gemiddeld 21 kWh/100 km, wat overeenkomt met een actieradius van ongeveer 280 km.

Volvo elektrische auto opladen bij Shell-laadpaal, groene parkeerplaats, achterkant van de auto. Interieur van een Volvo met modern stuur en groot touchscreen met navigatie.
Advertentie

Anticiperende regeneratie

Ons parcours liep ook door het platteland ten oosten van Keulen. Mooie, open wegen waar je in theorie tot 100 km/u mag rijden, maar die vaak beperkt zijn tot 70 km/u. En in de dorpjes en kleine steden mag je maar 50 km/u, of zelfs 30 km/u. We kozen er dus voor om de One Pedal-functie in te schakelen (via het scherm). Je kan de kracht van het regeneratief remmen bij de Volvo EX30 niet instellen via flippers aan het stuur: het is alles of niets. Toch is de afstelling van Volvo goed geschikt voor anticiperend rijden. Als je je voet van het gas haalt wanneer je een snelheidsverlaging nadert, neemt de auto zachtjes snelheid terug. Met een beetje oefening kan je met deze Zweeds-Chinese auto dus besturen zonder het rempedaal vaak te moeten gebruiken. Zelfs op de snelweg. Door het gebrek aan snelheidsmeter achter het stuur, heb je wel acrobatische ogen nodig om tegelijkertijd je snelheid en het verkeer in de gaten te kunnen houden.

Reëel verbruik van de Volvo EX30 op binnenwegen

We hielden ons aan de snelheidsbeperkingen (30, 50, 70 en 100 km/u) en kwamen na een gemengde rit van meer dan 200 km uit op een gemiddeld verbruik van 16,4 kWh/100 km. En dat terwijl we wel regelmatig hebben genoten van de vlotte acceleraties. Op basis daarvan bedraagt de maximale autonomie 395 km. We komen dus niet boven de beloofde 400 km uit: het is onmogelijk om de 13,7 kWh/100 van de officiële cyclus te evenaren. Maar het is al een stuk beter dan in de winter, toen onze collega moeite had om onder de 22 kWh/100 km te blijven. In stadsverkeer zonder files was het resultaat van deze zomertest overtuigender: 14,9 kWh/100 km. Dan kan je wel hopen op een actieradius van meer dan 430 km.

Volvo EX30 op een landelijke weg, groene weiden en koeien op de achtergrond.
Advertentie

Hoe snel laadt de Volvo EX30 op?

Het opladen van de batterij van de Volvo EX30 kan soms wat traag op gang komen bij snelladers met gelijkstroom (DC), waardoor het vaak een minuut duurt voordat het opladen begint. Dat is een flinke wachttijd van enkele tientallen seconden om er zeker van te zijn dat alles goed verloopt tussen de lader, de badge en de auto. Het maximale laadvermogen is 158 kW, hoewel ons model nooit meer dan 100 kW heeft bereikt. Toch bereikte de batterij na 30 minuten opladen wel steeds minstens 80% van zijn capaciteit. Genoeg om rustig een Currywurst te eten voordat we terugkeerden naar België, dit keer met een batterij van meer dan 90 %. Aan een AC-wallbox of gewone laadpaal is het maximale vermogen 22 kW. Dat betekent 4 uur opladen om een batterij in topconditie te krijgen, met de juiste apparatuur. Bij 11 kW duurt het 7 uur. Het opladen, de actieradius en het verbruik kan je in het oog houden en analyseren via het grote centrale scherm met grafieken en nauwkeurige gegevens. Of via de Volvo-app.

Volvo EX30 elektrische SUV bij moderne Allego laadstation.
Advertentie

Conclusie van onze test met de Volvo EX30

Over onze hele test van 750 km met deze Volvo EX30 Extended Range Single Motor, zonder hem te sparen, met airconditioning (warmtepomp) en all-season banden (Michelin CrossClimate), bedroeg het gemiddelde verbruik ongeveer 18 kWh/100 km, met enkele stukken op de Duitse snelweg tussen 150 km/u en 180 km/u. Meestal met One Pedal-rijden. Zo biedt deze compacte SUV een vrij comfortabele gemiddelde actieradius in de zomer van 350 km met zijn NMC lithium-ionbatterij van 400 V en 65 kWh bruikbare capaciteit (69 kWh bruto). Door rustiger te rijden naast de snelweg kan het verbruik dalen tot onder de 15 kWh/100 km, wat een actieradius van meer dan 400 km oplevert. Maar tijdens onze test was het nooit mogelijk om meer dan 500 km in de stad te rijden, ver verwijderd wat Volvo belooft (660 km in de stad!). De Extended Range-versie is in ieder geval het minimum om zonder zorgen met de EX30 te rijden. De basisversie met een LFP-accu van 51 kWh zal het namelijk moeilijk krijgen op de snelweg...

Olivier
							Duquesne

Olivier Duquesne

Foto’s: Vroom, Olivier Duquesne

Advertentie