Volvo zegt dat de nieuwe S60 de beste auto is die het ooit heeft gebouwd. Het model breekt met de tradities van het huis door zijn lijnenspel en sportieve ambities. In dit segment worden vooral de breaks geprezen, maar het viel nog af te wachten of de breakversie dat sportieve cachet niet zou verliezen. Goed nieuws: de operatie is geslaagd.
Slank
Met zijn slanke en sportieve lijnen verliest de V60 niets van het dynamisme van de berline, ten koste van de functionaliteit. Het dak heeft nog altijd een dalende lijn, zoals een coupé. Esthetisch bijzonder geslaagd!
Functionaliteit
Helaas lijkt het koffervolume te lijden onder die mooie lijnen: er kan 'maar' 430 liter in. Dat lijkt wat minnetjes voor een break van dit kaliber, bovendien dan nog een Volvo. De achterbank klapt neer in drie delen (40/20/40), in optie zelfs helemaal elektrisch.
Motoren
Onder de motorkap neemt de V60 logischerwijze de motoren over van zijn drievolumebroer. Het begint met de DRIVe, een 1.6 diesel met 115 pk, en stopt bij de zes-in-lijn 3.0 bi-turbo benzinemotor met 304 pk in de T6. Daartussen biedt Volvo nog meer mogelijkheden, zoals vijfcilinder diesels (D3 met 163 pk en D5 met 205 pk) en viercilinder benzines (1.6 en 2.0 turbo met 150, 180, 203 of 240 pk).
Veiligheid
Uiteraard neemt de break de veiligheidsuitrusting van de berline over, met bijvoorbeeld het systeem dat voetgangers herkent en de auto automatisch afremt bij snelheden onder 35 km/u. Ook Collision Warning dat de auto afremt om een botsing te voorkomen, een waarschuwing voor het overschrijden van witte lijnen en een systeem dat auto's in de dode hoek weergeeft, zijn voorzien.