François Piette

16 JUN 2010

VW Jetta: op zijn Amerikaans

In Wolfburg is een kleine revolutie aan de gang: de nieuwe Jetta onderscheidt zich meer dan ooit van de Golf en werd voorgesteld in New York, op Times Square. Maar wees gerust, onder de kap zul je geen V8 aantreffen en de zuinige diesels blijven op post. Uiteraard komt de Jetta ook weer naar Europa.

Stijl

De Jetta is gebaseerd op het NCC-concept en is zeker geen Golf met een rugzak. Vooraan zijn de familiebanden met de bestseller van de familie nog erg duidelijk. In profiel oogt de Jetta elegant, dankzij een daklijn die sterk aan de populaire coupé-berlines doet denken. Aan de achterzijde heeft hij wat weg van de Audi A4. Een mooi en elegant design, dat geen frivoliteit maar wel kwaliteit uitstraalt.
Amerikanen zien het graag groots en dus groeide de Jetta een beetje: hij is 4,46 meter lang. Dat maakt het interieur ruimer, wat de fors gebouwde vrienden van over de oceaan zeker zullen waarderen.

Motoren

Geen technische revolutie onder de kap van de Jetta, maar bekende, beproefde en efficiënte motoren. Alle motoren zijn voorzien van drukvoeding en het valt op dat het benzinegamma momenteel uitgebreider is dan het dieselgamma.

Het aanbod start met de 1.2 TSI benzinemotor met 105 pk en klimt verder via de 1.4 TSI met 122 en 160 pk naar de 2.0 TSI met 200 pk. Vreemd dat Volkswagen niet teruggrijpt naar de laatste versie van de tweeliter met 211 pk, die we ondertussen onder de kap van de Scirocco en de Golf GTI hebben leren kennen.
De meest bescheiden dieselversie is de erg zuinige 1.6 TDI met 105 pk. Die zou 4,1 l/100 km verbruiken en net als de 1.2 TSI van een start-stopfunctie voorzien worden. De 2.0 TDI sluit het gamma af. Behalve de 1.2 TSI kunnen alle motoren van de automaat met dubbele koppeling (DSG) voorzien worden.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie