Wie de automarkt een beetje volgt, heeft al geraden dat we het hier over Tesla hebben. De constructeur uit Californië verkocht in 2020 in totaal 499.550 auto’s, waarvan 180.570 (36 procent) alleen al in het vierde kwartaal. In 2019 klokte het elektrische merk nog af op 367.500 exemplaren, wat betekent dat het in 2020 een groei van 36 procent heeft gerealiseerd. En dat is niet in een voorspoedige marktcontext gebeurd, want de algemene automarkt is tijdens het coronajaar sterk gekrompen.
Het einde van het merk?
Er zijn nog geen officiële cijfers gekend voor de wereldwijde autoverkoop, maar de krimp is onmiskenbaar. Een ander indrukwekkend feit: Tesla-CEO Elon Musk voorspelde al in 2014 dat het merk in 2020 een half miljoen auto’s zou verkopen. Om dat in zijn context te plaatsen: in 2014 bestond het Tesla-gamma uit één model – de Model S – en verklaarden kenners en analisten uit de auto-industrie bijna wekelijks dat het einde van het merk nu echt in zicht was. Iets waar Musk trouwens zelf graag de draak mee stak…?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: