all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Voiture électrique Lotus Eletre verte, design sportif et futuriste.","nl":"Groene Lotus Eletre elektrische auto, sportief en futuristisch ontwerp."}
{"fr":"Voiture électrique XPeng G9 verte sur fond sombre, design élégant et moderne.","nl":"Groene XPeng G9 elektrische auto op donkere achtergrond, elegant en modern ontwerp."}
1/9

Xiaomi lanceert YU7 SUV (met groot succes): goedkoper dan Tesla en meer range

De verkoop van de nieuwe Xiaomi YU7 SUV is gisteren begonnen en heeft meteen een vliegende start genomen! Met een prijs vanaf €30.191 is hij goedkoper dan de Tesla Y in China.

Geschreven door Stijn Remels

27 Juni 2025

Advertentie

Het mag duidelijk zijn dat de Chinezen reikhalzend hebben uitgekeken naar de lancering van de YU7 SUV. De kersverse autofabrikant Xiaomi - bij ons vooral bekend om zijn smartphones - opende op 26 juni officieel de orderboeken voor zijn tweede model, de elektrische YU7, een sportief ogende SUV met een fastback profiel.

Bijna 300.000 Chinezen kopen de YU7 SUV… op 24u tijd

In amper 3 minuten tijd kon de Chinese techgigant niet minder dan 200.000 bestellingen noteren. Na een uur was dit aantal al gestegen naar 289.000 exemplaren. Kleine nuance: het betreft hier pre-orders, waarvan de meeste binnen 7 dagen gratis geannuleerd kunnen worden.

Niet dat de Chinezen van plan zijn om hun reservering te annuleren, integendeel. De tweedehandsmarkt wordt al overspoeld met mensen die hun pre-order willen doorverkopen, uiteraard tegen een forse winst. Tegelijkertijd laat Xiaomi weten dat 240.000 pre-orders binnen 18 uren na de lancering al omgezet zijn naar een definitieve bestelling. Van een ware stunt gesproken…

Ook bij de beleggers is dit niet ongemerkt voorbij gegaan: het aandeel van Xiaomi schoot flink de hoogte in, wat de problemen waarmee het bedrijf de voorbije maanden te maken kreeg volledig van de financiële tabellen heeft geveegd. Goed nieuws dus voor de topman van Xiaomi, want CEO Lei Jun is daardoor nu (opnieuw) de rijkste Chinees op aarde, met een geschat vermogen van zo’n slordige 60 miljard euro.

Luxe interieur van auto met centraal touchscreen en moderne Xiaomi-stuur. Luxe interieur van een elektrische auto met crèmekleurige leren zetels en moderne details. Luxe auto-interieur met passagier die naar de zonsondergang kijkt vanuit achterbank.
Advertentie

YU7 specificaties: Tesla Model Y-concurrent met meer range

Maar wij zijn natuurlijk vooral geïnteresseerd in de YU7 zelf. Ook daar weten we nu iets meer over. Eerst en vooral zijn prijs in China: die begint bij 253.500 yuan (30.191 euro) voor de Standard versie met een range van 835 km (CLTC), 279.900 yuan (33.335 euro) voor de Pro met 770 km en 329.900 yuan (39.290 euro) voor de topversie Max met 760 km. Met die basisprijs nestelt de YU7 zich netjes onder de Tesla Model Y, terwijl zijn range (veel) groter is. Dat laatste lijkt ook voor Chinese klanten een doorslaggevende factor te zijn.

Zoals eerder al bekend is de Max de snelste versie, met een vermogen van 508 kW en 866 Nm koppel, goed voor een sprintje van 0 naar 100 km in 3,23 seconden. De SUV is beschikbaar in 9 lakkleuren, het interieur wordt geleverd in 4 variëteiten. Net als in de Tesla Y krijgen de achterpassagiers een eigen scherm, hier 6,68 inch groot. Vooraan is er een frunk van 141 liter, in de kofferruimte is er plaats voor 678 liter aan bagage als je stapelt tot aan het dak. Met de zetels plat wordt dat 1.758 liter. En dan mogen we de talrijke opbergvakken in het interieur niet vergeten, waarvan eentje een mini-koelkast van 4,6 liter.

De vraag is nu hoe Xiaomi al die wagens denkt te gaan bouwen, wetende dat het momenteel twee fabrieken heeft (waarvan nog maar één in gebruik) met elk een capaciteit van 150.000 wagens per jaar. Dat terwijl ook het eerste model van Xiaomi, de SU7 een enorm verkoopsucces is. En dan hoeft het voorlopig ook nog geen rekening te houden met de vraag uit Europa, waar Xiaomi - volgens eerdere uitspraken van Lei Jun - tegen 2030 ook graag zaken zou doen.

Stijn
							Remels

Stijn Remels

Foto’s: Xiaomi

Advertentie