Bruno Wouters

13 JUL 2010

Den ''boost'' is gegroeid!

Met meer dan 50.000 verkochte 50cc exemplaren sinds 1992 mag de BW, ook Booster genaamd met het MBK logo, van een succes spreken. De 125cc versie was al beschikbaar in enkele andere landen en sinds deze winter is hij ook bij ons ook te verkrijgen. De statistieken geven duidelijk aan dat de categorie van 125cc scooters van levensbelang zijn in de verdere ontwikkeling van een merk en de constructeurs doen er dan ook alles aan om een zo breed mogelijk gamma aan te bieden.


Sommige merken, zoals SYM en KYMCO, beschikken over een tiental 125cc modellen in hun aanbod. Met de Xmax 125 beschikt Yamaha wel over een gevestigde waarde en voor eigenaars met een rijbewijs van het type A is er zelf de 250. De Xcity kent minder succes in onze contreien en de Cygnus X is wat verouderd, het werd dus hoogtijd om het gamma uit te breiden. Gezien het succes van de BW’s en Boosters in 50cc bleek het geen oninteressant idee om 125cc versies van die modellen op de markt te brengen. Het resultaat is een compacte en handige scooter met een Booster look, uitgerust met de motor van de Cygnus (luchtgekoelde injectiemotor van 125cc). De viriele look van dit model zet de grote wielen (BW’s staat voor Big Wheels) van 12 duim extra in de verf.

Lichtgewicht

Net zoals zijn kleinere broer voelt dit model ook meteen licht en lenig aan. De eerste meters achter het stuur van deze BW’s 125 voor onze testrit in Cannes maakte zijn temperament meteen duidelijk. Met 121 kg weegt hij dan ook amper meer dan sommige 50cc’s. Het is een levendige scooter en hoeft niet onder te doen voor andere, soms ambitieuzere, modellen, en voelt zich op het best in het stadsverkeer. Na de drukke Croisette zetten we via de oude Nationale 7 koers naar de Estérel via Fréjus. Bij het bergop rijden moet de BW’s het onderste uit de kan halen om niet teveel achterstand op te lopen op de krachtigere Xmax 125 en 250, maar zodra het weer vlak werd hadden we geen probleem om die opnieuw bij te benen.

Volgas!

Het gezonde chassis van de BW’s, zijn starheid en lichtgewicht maken het er een scooter van dat aanzet om continu met het gas vol open te rijden en zo laat mogelijk te remmen. Ook wat het rijgedrag betreft doet de BW’s op z’n minst evengoed als enkele meer prestigieuze modellen. De afwerking is misschien niet van het beste niveau, van windbescherming kunnen we eigenlijk ook niet spreken, maar de BW’s heeft in het stadsverkeer zo veel meer te bieden dan dat. Op de snelweg zal hij echter wel snel zijn limieten laten zien, in tegenstelling tot zijn lenige en zelfverzekerende houding op de kleinere landwegen en in het stadsverkeer.

Koning in de stad

Uiteindelijk hebben we op deze kleine scooter zo goed als niets op te merken. De achterrem ontbreekt wat aan kracht tegenover een systeem met remschijf, maar is voldoende en doet zijn job. De achterophanging is ook geen voorbeeld van extreme doeltreffendheid, maar is ook nooit gevaarlijk. Wat wel een beetje tegenvalt, is de prijs, 3.090 €, niet duur voor een Yamaha zal u zeggen, maar zeker niet het beste argument om de strijd aan te gaan met het uitgebreide gamma van, onder andere, SYM of KYMCO. Ook de positionering van dit model is voor ons niet helemaal duidelijk.

Voor wie?

Deze BW’s 125 ligt volledig in de lijn van een Booster, en richt zich duidelijk op de jonge ex-eigenaars van een 50cc, maar dat is nu ook juist een publiek dat zich op hun achttiende op een wagen stort. Om praktische redenen zal dat publiek waarschijnlijk pas rond hun dertigste opnieuw interesse tonen voor een tweewieler. Is dat dan een leeftijd waarop ze opnieuw geconfronteerd zouden willen worden met sensaties uit de pubertijd of gaan ze dan op zoek naar praktische oplossingen? Enkel de toekomst en de verkoopcijfers van de BW’s 125 zullen dat duidelijk maken.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie