Bruno Wouters

25 MRT 2014

Yamaha Tricity: het einde van het Piaggio MP3‑monopolie?

Dat gemotoriseerde tweewielers een aanzienlijke bijdrage tot de oplossing van ons mobiliteitsprobleem kunnen betekenen, staat vast. Maar ook driewielers moeten zich daar uitstekend toe kunnen lenen, volgens Yamaha. De Japanse motorfabrikant lanceert immers een lichte, wendbare en zacht geprijsde motordriewieler.

Het aanbod van gemotoriseerde driewielers in deze setup valt hoofdzakelijk terug te brengen tot de Piaggio MP3 en de verdienstelijke poging van Peugeot. De huidige generatie van deze motorfietsen heeft echter een aantal nadelen: ze blijven omvangrijk, relatief zwaar en zijn niet bepaald goedkoop. Yamaha zag dat ook en mikt de Tricity netjes in dat gaatje.

De Tricity is een Leaning Multi Wheel. De parallellogram verbinding en de dubbele telescopische voorvork vooraan zorgen ervoor dat je met de driewieler op dezelfde manier bestuurt als een conventionele motorscooter. Je leunt dus netjes mee in de bochten.

Het motorblok is een nieuw ontwikkelde, 125 cc vloeistofgekoelde eencilinder met injectie. De hele motorfiets weegt slechts 152 kg en beschikt over een 50/50 gewichtsverdeling. Dat moet voor een lichte en wendbare machine zorgen, terwijl de twee voorwielen garant staan voor de nodige stabiliteit. 

Met een prijskaartje dat onder de 4.000 euro blijft, is de kans groot dat we de Yamaha Tricity in een van z’n vier kleuren (rood, grijs, zwart en wit) zeer binnenkort in onze overvolle steden zien opduiken.

Advertentie
Advertentie
Advertentie