Bruno Wouters

15 OKT 2016

Yamaha YZF‑R6: heropleving van het segment?

Het segment van de 600 cc-supersportievelingen haalde al enkele jaren de actualiteit niet meer. Toch besliste Yamaha om zijn R6 op te frissen. Van een leeg blad vertrekken deden de Japanners niet. De basis kennen we dus al, en de vorige noemenswaardige evolutie dateerde al van 2008. Een eeuwigheid!

De motor ondergaat heel wat evoluties en beantwoordt voortaan aan de Euro4-normen. Tractiecontrole doet zijn intrede, net als een up-shifter, ABS en een anti-dribble-koppeling.

Het chassis erft de omgekeerde vork van de R1, en net als de remmen is ook de demper achteraan nieuw. Het subframe, dat voortaan uit magnesium  bestaat, en de brandstoftank uit aluminium laten meer bewegingsvrijheid toe. Het instrumentenpaneel is ook op de R1 gebaseerd, net als de aankleding (de centrale luchtinlaat, de dubbele led-koplampen,...). De R6 is beschikbaar vanaf april 2017.
Advertentie
Advertentie
Advertentie