Audi Activesphere concept: op avontuur in het elektrische tijdperk

Audi stelt het ondertussen al vierde lid voor van zijn ‘Sphere’ concept car-familie. Dit keer in de vorm van een cross-over coupé, aangepast aan vrijetijdsbestedingen waarvoor je ruimte nodig hebt.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 januari 2023
  • Toekomst

Hoewel het Audi lijkt de ontbreken aan nieuwe modellen de laatste tijd, zitten ze er duidelijk niet met hun vingers te draaien. Het merk met de vier ringen werkt immers actief aan zijn elektrische toekomst door middel van concept cars. Concept cars die een waarheidsgetrouwe vooruitblik bieden op nieuwe modellen, zoals de toekomstige A6 en A6 Avant e-tron bijvoorbeeld, maar ook concept cars die de toekomst van het Audi-gamma op een meer futuristische manier bekijken. Dat is het geval met de ‘Sphere’ concept car-familie. Na de Skysphere roadster, de Grandsphere limousine en de Urbansphere monovolume, is er nu de Activesphere cross-over.


Active Sportback

Zoals we al konden zien in de teaser die vorige zomer de wereld werd ingestuurd, krijgt de nieuwe concept car de vorm van een cross-over met een coupé-achtige look. Moeten we daarin het einde zien van de dominantie van het SUV-silhouet in het tijdperk van de elektrische mobiliteit? Wat er ook van zij, deze concept car geeft de voorkeur aan een meer aerodynamisch koetswerk. Maar niet zonder de trekken over te nemen die zo eigen zijn aan ‘avontuurlijke’ modellen, zoals blijkt uit zijn grote velgen (22 duim), uitgesproken koetswerkbescherming en royale bodemvrijheid (variabel van 20,8 cm tot 24,8 cm in de offroad-stand). Audi geeft deze combinatie van zijn vroegere Allroad-modellen en zijn Sportback-modellen de naam 'Active Sportback'.

Pick-up coupé

Deze concept car gaat trouwens nog verder in de mix van genres, door zich ook te richten op het segment van de pick-ups, dankzij zijn originele achterklep. Door naar boven te schuiven, opent de achterruit in combinatie met de horizontaal kantelende onderste gedeelte een grote laadruimte. Zo kan je makkelijk twee elektrische fietsen of golftassen meenemen. De concept car heeft op het dak ook bevestigingspunten om ski's op te monteren.

Glasoppervlakken

Hoewel deze Activesphere concept over het algemeen verder bouwt op de vormtaal van de eerdere 'Sphere' concept cars, inclusief hun geperfectioneerde LED-koplampen, maakt hij ook gebruik van heel wat glasoppervlakken. Dat geldt zowel voor de onderkant van de deuren en het dak, als voor de voorkant. Audi's befaamde ‘Singleframe’ grille is transparant geworden, waardoor de bestuurder de buitenwereld kan zien.

Augmented reality’

Behalve door zijn uiterlijk, onderscheidt deze concept car zich ook door zijn interieurdesign. Natuurlijk kan hij, net als de andere 'Sphere'-broertjes, autonoom rijden. Het stuur kan daarbij in het dashboard verdwijnen.

Maar we zien vooral ook dat de traditionele schermen verdwijnen en vervangen worden door een 'augmented reality' display dat gebruikmaakt van een speciale bril. Die zorgt ervoor dat je in 3D kan inspelen op virtuele elementen die in de lucht worden geprojecteerd. Deze technologie, die de naam 'Audi Dimensions' krijgt, wordt voorgesteld als de toekomst voor infotainment en het head-up display.

800 volt PPE

Klassieker is het nieuws dat ook deze concept car gebaseerd is op het elektrische PPE-onderstel (Premium Platform Electric), dat in samenwerking met Porsche ontwikkeld werd. Het werkt op basis van 800 volt-technologie om te kunnen snelladen tot een vermogen van 270 kW. In deze concept car wordt het platform voorzien van een batterij met een capaciteit van 100 kWh, goed voor een rijbereik van meer dan 600 km, in combinatie met twee elektromotoren die een gecombineerd vermogen leveren van 325 kW (442 pk).


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km