Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Na Peugeot met zijn nieuwe 408 is het nu de beurt aan Citroën om een crossover-coupé toe te voegen aan zijn catalogus. Maar enkel als elektrische ë-C4 X bij ons.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 juni 2022
  • Lancering

We hebben niet lang moeten wachten na de voorstelling van de Peugeot 408 om de Citroën-interpretatie van de crossover-coupé te ontdekken. Het merk met de ‘double chevron’ stelt met de C4 X een hoog op zijn poten staande berline voor met een aflopende daklijn, die in de catalogus een plaats krijgt tussen de C4 en de C5 X

4,60 m

Concreet neemt deze C4 X met een lengte van 4,60 m afstand van de 'gewone' C4 (4,32 m), terwijl hij minder omvangrijk blijft dan zijn grote broer, de C5 X (4,80 m). De C4 X behoudt wel de 2,67 m lange wielbasis van de C4. Maar die wielbasis zorgde bij die C4 al voor heel wat ruimte.

510 liter bagageruimte, maar geen hatchback

Anderzijds komt de grotere achteroverhang wel het bagagevolume ten goede. Achterin de C4 X kan tot 510 liter geladen worden, tegen slechts 380 liter voor de C4. In dit geval heb je echter te maken met een traditionele kofferklep in plaats van een hatchback waarbij de achterruit mee opent.

Comfortabel en uitgepuurd

Aan boord van de C4 X vind je een strak dashboard dat de MyCitroën Drive Plus interface met zijn grote aanraakscherm erft (tot 10 inch in dit geval), een systeem dat zijn intrede deed op de C5 X. Geheel in lijn met het Citroën-DNA biedt deze C4 X ook een hoog comfortniveau, dankzij de zachte Advanced Comfort zetels in combinatie met de doordachte ophanging met progressieve hydraulische veerdempers.

Alleen elektrisch

Hoewel verbrandingsmotoren voor andere markten gepland zijn, heeft Citroën besloten om in België alleen de elektrische versie aan te bieden, de ë-C4 X . Deze variant gebruikt dezelfde aandrijflijn als de andere elektrische modellen op hetzelfde platform. Dit omvat een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 260 Nm, gekoppeld aan een batterij met een capaciteit van 50 kWh. Citroën geeft een WLTP rijbereik op van 360 km.

De verkoop van de ë-C4 X start eind dit jaar.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Citroën? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Citroën-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km