De 5 geheimen van de Renault 4

Een lange carrière van meer dan 30 jaar (1961-1992), meer dan 8 miljoen exemplaren en een onmiskenbaar smoeltje: de Renault 4 maakt deel uit van het collectieve geheugen, ook bij jongeren, vooral dankzij de beroemde 4L Trophy. Toch heeft deze beroemde wagen nog een paar geheimen…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 juli 2020
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , de Mercedes 300 SL , de Lamborghini Countach  en de Range Rover, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault 4.

 De 5 geheimen van de Renault 4

1. Gebouwd bij Alfa Romeo

De Renault 4 werd in alle uithoeken van de wereld gebouwd, onder meer in België, maar ook in een Alfa Romeo-fabriek in Napel. De Italianen hadden namelijk een akkoord met Renault om de Dauphine onder licentie (en met een Alfa-logo) te bouwen, naast de R4 (als Renault). De vele productiefouten en de steeds meer gespannen relatie lieten de samenwerking al snel op de klippen lopen. Aan het andere uiterste stond de ‘Belgische’ R4 gekend om zijn bouwkwaliteit. De Renault 4 “van Belgische kwaliteit” werd trouwens gebruikt voor de meest veeleisende markten, waaronder de Duitse.

De 5 geheimen van de Renault 4

2. Van de paus tot Pablo Escobar

Wat hebben paus Franciscus en de beroemde drugsbaron Pablo Escobar gemeen? Ze hebben allebei met een R4 gereden. De eerste hield van de eenvoud van het model, de tweede gebruikte hem voor een paar plaatselijke races.

3. Ontworpen voor politiehoeden

De 5 geheimen van de Renault 4

De Renault 4 was bijzonder populair bij de Franse nationale Gendarmerie. Zijn eenvoud, zijn lage gebruikskosten en… het feit dat de gendarmes konden rijden met hun uniformhoed op spraken de ordehandhavers sterk aan. Renault heeft het derde laatste exemplaar van de R4 trouwens aan de Gendarmerie geschonken.

4. Noem hem niet ‘4L’

De 5 geheimen van de Renault 4

Velen noemen het model 4L, maar dat is fout. De Renault 4 heeft een meer luxueuze variant gekend, de ‘Limousine’, die veruit het best verkocht. Zijn naam ‘4L’ wordt door velen voor alle versies overgenomen, maar dat is dus een vergissing.

De 5 geheimen van de Renault 4

5. Micro-Renault 4

Jean Bertin, een geniale uitvinder die onder meer de luchtkussentrein bedacht, stelde vast dat in de jaren ’60 de auto sterk aan populariteit won. Hij nam plaats in op de weg, veroorzaakte files en creëerde parkeerproblemen. Bertin vond dat onzin, temeer omdat er doorgaans niet meer dan twee mensen aan boord zitten. Daarom ontwikkelde hij een mini-R4, die 62 centimeter was ingekort. Helaas is het project nooit verder geraakt dan één prototype, dat tot vandaag nog bestaat.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km