Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , de Mercedes 300 SL , de Lamborghini Countach en de Range Rover, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault 4.
De Renault 4 werd in alle uithoeken van de wereld gebouwd, onder meer in België, maar ook in een Alfa Romeo-fabriek in Napel. De Italianen hadden namelijk een akkoord met Renault om de Dauphine onder licentie (en met een Alfa-logo) te bouwen, naast de R4 (als Renault). De vele productiefouten en de steeds meer gespannen relatie lieten de samenwerking al snel op de klippen lopen. Aan het andere uiterste stond de ‘Belgische’ R4 gekend om zijn bouwkwaliteit. De Renault 4 “van Belgische kwaliteit” werd trouwens gebruikt voor de meest veeleisende markten, waaronder de Duitse.
Wat hebben paus Franciscus en de beroemde drugsbaron Pablo Escobar gemeen? Ze hebben allebei met een R4 gereden. De eerste hield van de eenvoud van het model, de tweede gebruikte hem voor een paar plaatselijke races.
De Renault 4 was bijzonder populair bij de Franse nationale Gendarmerie. Zijn eenvoud, zijn lage gebruikskosten en… het feit dat de gendarmes konden rijden met hun uniformhoed op spraken de ordehandhavers sterk aan. Renault heeft het derde laatste exemplaar van de R4 trouwens aan de Gendarmerie geschonken.
Velen noemen het model 4L, maar dat is fout. De Renault 4 heeft een meer luxueuze variant gekend, de ‘Limousine’, die veruit het best verkocht. Zijn naam ‘4L’ wordt door velen voor alle versies overgenomen, maar dat is dus een vergissing.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.