Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , de Mercedes
300 SL , de Lamborghini Countach
en de Range
Rover, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de
Renault 4.

1. Gebouwd bij Alfa Romeo
De Renault 4 werd in alle uithoeken van de
wereld gebouwd, onder meer in België, maar ook in een Alfa Romeo-fabriek in
Napel. De Italianen hadden namelijk een akkoord met Renault om de Dauphine
onder licentie (en met een Alfa-logo) te bouwen, naast de R4 (als Renault). De
vele productiefouten en de steeds meer gespannen relatie lieten de samenwerking
al snel op de klippen lopen. Aan het andere uiterste stond de ‘Belgische’ R4
gekend om zijn bouwkwaliteit. De Renault 4 “van Belgische kwaliteit” werd
trouwens gebruikt voor de meest veeleisende markten, waaronder de Duitse.

2. Van de paus tot Pablo Escobar
Wat hebben paus Franciscus en de beroemde
drugsbaron Pablo Escobar gemeen? Ze hebben allebei met een R4 gereden. De
eerste hield van de eenvoud van het model, de tweede gebruikte hem voor een
paar plaatselijke races.
3. Ontworpen voor politiehoeden

De Renault 4 was bijzonder populair bij de Franse
nationale Gendarmerie. Zijn eenvoud, zijn lage gebruikskosten en… het feit dat
de gendarmes konden rijden met hun uniformhoed op spraken de ordehandhavers
sterk aan. Renault heeft het derde laatste exemplaar van de R4 trouwens aan de
Gendarmerie geschonken.
4. Noem hem niet ‘4L’

Velen noemen het model 4L, maar dat is fout.
De Renault 4 heeft een meer luxueuze variant gekend, de ‘Limousine’, die veruit
het best verkocht. Zijn naam ‘4L’ wordt door velen voor alle versies
overgenomen, maar dat is dus een vergissing.

5. Micro-Renault 4
Jean Bertin, een geniale uitvinder die onder meer de
luchtkussentrein bedacht, stelde vast dat in de jaren ’60 de auto sterk aan
populariteit won. Hij nam plaats in op de weg, veroorzaakte files en creëerde
parkeerproblemen. Bertin vond dat onzin, temeer omdat er doorgaans niet meer
dan twee mensen aan boord zitten. Daarom ontwikkelde hij een mini-R4, die 62
centimeter was ingekort. Helaas is het project nooit verder geraakt dan één
prototype, dat tot vandaag nog bestaat.