De 5 van de redactie: dit zijn onze favoriete plug-inhybrides

Steeds meer constructeurs schakelen over naar elektrisch rijden – deels of volledig. We staan dus aan de vooravond van een offensief van milde en plug-inhybrides. Maar dit zijn 5 plug-inhybrides die nu al op de markt zijn en die ons op hun eigen manier weten te charmeren.

  • Bervoets Wim
  • 06 december 2018
  • Sector

1. Audi Q7 e-tron

Toegegeven, deze kolossale Q7 is op dit moment wegens homologatieredenen even uit de catalogus verdwenen. En grote plug-inhybride SUV’s krijgen al snel het etiket van fiscaal achterpoortje mee. Maar eigenlijk combineert deze Audi Q7 e-tron een 94 kW (128 pk) sterke elektromotor met 17,3 kWh sterke batterij voor een volledig elektrisch rijbereik van 56 kilometer in de stad, met een 3.0 V6 TDI van 258 pk voor een gecontroleerd verbruik op de snelweg.

De 5 van de redactie: dit zijn onze favoriete plug-inhybrides

2. BMW 225xe Active Tourer: vanaf € 40.050

De concurrenten uit Beieren hebben ook heel wat plug-inhybrides in hun gamma, en daar weet de kleinste ons eigenlijk het meest te charmeren. Niet zozeer door zijn elektrische rijbereik van 41 kilometer, maar vooral door zijn onderschatte prestaties: met een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,7 seconden is deze BMW 225xe een plug-inhybride sprinter waar je het niet van verwacht.

De 5 van de redactie: dit zijn onze favoriete plug-inhybrides

3. Hyundai Ioniq PHEV: vanaf € 34.749

Deze Koreaanse hybride is er in verschillende gedaantes. Als volledig elektrische auto, als niet-oplaadbare hybride en als plug-inhybride. Het design van deze Ioniq verdeelt minder de meningen dan dat van de Prius, terwijl hij een uitgebreide standaarduitrusting combineert met een aantrekkelijk rijbereik van 63 kilometer.

De 5 van de redactie: dit zijn onze favoriete plug-inhybrides

4. Kia Optima SW PHEV: vanaf € 45.540

De meest onderschatte Koreaanse hybride vinden we echter bij stalgenoot Kia. De Optima SW is een miskende gezinsbreak en verkrijgbaar als uiterst interessante plug-inhybride. Hij probeert het maximale uit zijn elektromotor te halen, en dat levert hem een volledig elektrisch rijbereik op van 62 kilometer. Krijgt binnenkort trouwens een technische update.

De 5 van de redactie: dit zijn onze favoriete plug-inhybrides

5. Mitsubishi Outlander PHEV: vanaf € 39.990

Een buitenbeentje, en vooral bij onze noorderburen razend populair: deze Japanse hybride SUV. De Outlander PHEV gebruikt zijn benzinemotor vooral als generator voor de batterij die de twee elektromotoren voedt, en probeert op die manier zo vaak mogelijk elektrisch te rijden, tot wel 45 kilometer ver. Uiteraard springt de verbrandingsmotor bij wanneer dat nodig is. De nieuwe jaargang 2019 kreeg trouwens een grotere batterij.

De 5 van de redactie: dit zijn onze favoriete plug-inhybrides

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km