Officieel: BMW XM, polariserend elektrisch manifest

Voor zijn 50ste verjaardag stelt het sportieve M-departement van BMW zijn eerste plug-in hybride model voor, de XM. Een SUV van superlatieven met een polariserende look en binnenkort een rood kantje!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 september 2022
  • Lancering
  • 4.235 weergaven

Het was niet echt een geheim meer na de onthulling van de gelijknamige concept car en de foto's van het gecamoufleerde model in de ontwikkelingsfase: het sportieve M-departement van BMW wilde van zijn 50ste verjaardag gebruik maken om zijn eerste 'eigen' model sinds de legendarische BMW M1 te lanceren. De proporties van het exclusieve M-model zijn echter heel anders dan die van de coupé met middenmotor van eind de jaren zeventig... De XM is een indrukwekkende SUV (of SAV in BMW-jargon) van 5,11 m lang, 2 m breed en 1,76 m hoog. Een 'beest', dat op velgen tot 23 inch staat, met een drooggewicht van 2.785 kg.

Plug-in hybride V8

De XM heeft niet alleen royale afmetingen en een luxueuze aankleding, het model maakt ook de weg vrij voor plug-in hybride techniek bij BMW M, zoals nu ook bij Mercedes-AMG de norm is geworden. In dit geval doet het geëlektrificeerde manifest van het Beierse merk het met een 489 pk / 650 Nm sterke 4,4-liter twin-turbo V8 en een 197 pk / 280 Nm sterke elektromotor die geïntegreerd is in de 8-traps automaat.

Samen leveren ze 653 pk en 800 Nm koppel. Dat vermogen wordt op de vier wielen losgelaten via de M xDrive aandrijving, die in staat is meer vermogen naar de achterwielen te sturen. Genoeg om de auto in 4,3 seconden naar 100 km/u te katapulteren. Maar niet genoeg om toe te treden tot het selecte clubje van 's werelds snelste SUV's. De XM belooft een topsnelheid van 270 km/u met het optionele M Driver's package.

Label Red

BMW M is echter nu al van plan zijn gloednieuwe SUV een steroïdekuur te geven. Een 'Label Red' versie is al bevestigd voor de herfst van 2023. Hij krijgt een totaalvermogen van 787 pk en een indrukwekkend koppel van 1.000 Nm. Met andere woorden: de krachtigste BMW voor de openbare weg in de geschiedenis van het merk... die wel in het selecte clubje van 's werelds snelste SUV's moet kunnen toetreden!

25,7 kW

Voor de volledigheid geven we nog mee dat de XM een lithium-ion batterij heeft die een bruikbare stroomreserve biedt van 25,7 kWh (29,5 kWh bruto). Daarmee kan hij volgens de WLTP-certificering een afstand van 82 tot 88 km in volledig elektrische modus afleggen. Hierdoor kan hij een CO2-waarde claimen van slechts 33-36 g/km WLTP.

En ook hier zien we het BMW Curved Display, dat een 12,3 duim grote digitale instrumentencluster combineert met een 14,9 duim groot infotainmentscherm.

Voorjaar 2023

De productie van de XM begint in december 2022 in de fabriek in Spartanburg in de VS. Het is de bedoeling dat hij in het voorjaar van 2023 wereldwijd bij de dealers staat.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km