Jean-Francois Christiaens

18 DEC 2020

5 weetjes over de Gallardo, de minst dure recente Lamborghini… en een toekomstig verzamelaarsobject?

Bijna 30 jaar lang, van het begin van de jaren ’70 tot het einde van de jaren ’90, heeft Lamborghini regelmatig met het faillissement geflirt. Toen VW in 1998 het prestigemerk overnam, startte het een paar grote projecten, waaronder de komst van een nieuw ‘instapmodel’: de Gallardo. Vandaag vind je hem voor ‘bodemprijzen’.

1.50.000 euro

20201218135915lamborghinigallardo.jpg

Neen, je droomt niet. Als je geen schrik hebt om aan de overkant van de Atlantische Oceaan te gaan winkelen, kan je exemplaren (met veel kilometers) vinden voor 50.000 euro of zelfs minder. Maar omdat de Gallardo een raspaardje is en zijn onderhoudsvereisten op het niveau staan van zijn bloedlijn, raden we echter wel aan om te kijken naar een model met garantie, een perfect ingevuld onderhoudsboekje en een foutloze werking. Reken in dat geval echter wel op 70.000 tot 80.000 euro.

2. Kies een handbak

20201218135916lamborghinigallardo.jpg

De gerobotiseerde versnellingsbak van de Gallardo wist niet echt te overtuigen: te brutaal, niet progressief genoeg en… met een te grote honger naar koppelingen (zeker in de eerste versies). Daarom adviseren we om te kiezen voor een versie met een manuele versnellingsbak. Het goede nieuws is dat die niet veel duurder zijn (al zullen ze dat ooit wel worden…). Het slechte nieuws: ze zijn veel zeldzamer.

3. Onderhoudsprijzen meer Ferrari dan Audi

20201218140152lamborghinigallardo.jpg

Hoewel het model heel wat technische onderdelen leent bij Audi, moet je niet verwachten dat een onderhoudsbeurt even duur is als bij een A1 1.0 TSI. Een oliewissel kost doorgaans 1.000 tot 1.500 euro.

4. Vermijd vroege exemplaren

20201218140014lamborghinigallardo.jpg

Toen de Gallardo in 2003 werd onthuld was de pers niet overdreven enthousiast: te braaf, te degelijk en zonder het nodige geschifte kantje. Sommige journalisten hadden zelfs kritiek op het te vlakke karakter van de V10. Met de jaren won het model steeds meer aan temperament. De laatste exemplaren zijn daarom veel begerenswaardiger en veel beter uitontwikkeld.

5. Waarom geen Spyder?

20201218135917lamborghinigallardo.jpg

Lamborghini heeft verschillende versies afgeleid van zijn Gallardo: coupé, Spyder, Superleggera en zelfs de zeldzame “Balboni”, genoemd naar de testrijder van het merk, met een iets lager vermogen en… twee- in plaats van vierwielaandrijving. Die speciale reeksen zullen ongetwijfeld het meest in waarde gaan stijgen, maar de meerprijs die je ervoor betaalt is vaak niet te verrechtvaardigen voor dagelijks gebruik. Voor zoveel mogelijk kicks zonder daarom je rijbewijs al te veel op het spel te zetten heeft de Spyder sterke argumenten.

Ga gerust eens tussen onze Lamborghini-zoekertjes speuren naar een zeldzame parel!
Advertentie
Advertentie
Advertentie