Gebruik je ChatGPT al om je e-mails na te lezen? Of DALL-E om beelden te maken voor het verjaardagsfeestje van een vriend? De afgelopen 18 maanden is AI niet weg te denken uit het nieuws. Maar wat zijn de toepassingen van AI-technologie in de auto- en mobiliteitsindustrie? En hoe kan AI de manier veranderen waarop we onze wagens gebruiken? In dit artikel proberen we antwoorden op deze vragen te bieden.

Autonoom rijden

AI wordt gebruikt om de ontwikkeling van autonome rijsystemen te versnellen binnen de auto-industrie. In het verleden was er heel wat menselijke tussenkomst nodig om autonome rijsystemen op te zetten, gebaseerd op regelgebaseerde algoritmes en eenvoudige sensoren.

Met AI-technologie kunnen voertuigen nu met elkaar communiceren, maar ook met verkeersbeheersystemen en infrastructuur. Als gevolg daarvan zullen onze auto’s in staat zijn om te leren, zich aan te passen en complexe beslissingen in realtime te maken. Tesla is een koploper binnen de auto-industrie in dit gebied, aangezien het al bijna 10 jaar voertuigdata verzamelt voor zijn Full Self Driving-systeem.

Ben je klaar om de controle van je wagen volledig over te laten aan een AI-systeem terwijl je naar de voetbal kijkt? Of een dutje doet in de passagierszetel? Dankzij AI zou dit binnenkort werkelijkheid kunnen worden.

Entertainment in de auto

Vandaag zijn onze auto’s al goede plekken om media te consumeren, zoals muziek, podcasts en radioprogramma’s. Met AI-technologie slaan de media- en autobedrijven de handen ineen om deze ervaring naar een nieuw niveau te brengen.

Stel je voor dat je een rit van twee uur voor de boeg hebt. Het eerste deel is op de snelweg, waar je met behulp van de rijassistenten van je wagen naar een podcast of de radio kan luisteren. AI kan je helpen om het juiste programma te vinden dat precies overeenkomt met de lengte van je rit, gebaseerd op de informatie van de GPS. Het tweede deel is op het platteland, op bochtig en heuvelachtig terrein. Voor dit deel kan AI een dynamische playlist opzetten die past bij je omgeving, om nog meer te kunnen genieten van de rit.

Mediabedrijven als Spotify werken al aan dit soort technologie. En Mercedes-Benz kondigde onlangs nog een samenwerking aan met muzikaal artiest Will.I.Am om Sound Drive te lanceren, een veranderende soundtrack die zich aanpast aan je rijstijl.

Generatief ontwerp

Iconische auto-ontwerpen maken al lang deel uit van de moderne cultuur. Denk je aan de James Bond-films, dan denk je misschien ook aan de elegante BMW Z8 of de Aston Martin DB5. Als we Miami Vice zeggen, komt de extravagante Ferrari Testarossa misschien in je op. Deze en alle andere beroemde wagens zijn ontworpen door mensen, bijna als functionele kunstwerken.

Nu verschijnt AI-technologie op het podium. De ingenieurs van Toyota hebben al een systeem ontwikkeld waarmee AI een prachtig wagenontwerp creëert, terwijl het tegelijkertijd rekening houdt met de prestaties (de luchtweerstand, wat ook een impact heeft op het verbruik) en de afmetingen (bodemvrijheid, binnenruimte).

Momenteel wordt AI enkel ingezet als ondersteuning voor het designproces, maar in de toekomst zullen we misschien auto’s kunnen zien rijden die volledig het resultaat zijn van AI-gedreven creatieve processen.

Autoproductie

De ontwikkeling, planning en productie van een wagen is een enorm complex proces. Van het ontwerp van de fabriek tot de gebruikte materialen, de logistiek en de organisatie van het personeel, alles moet perfect worden gecoördineerd en uitgevoerd.

AI-technologie heeft een impact op quasi elk aspect van de autoproductie. Dankzij AI kunnen constructeurs de materialen en onderdelen onder de loep nemen die ze gebruiken om hun wagens te bouwen. Daarnaast worden productielijnen aangepast om de efficiëntie te verbeteren. Tegelijkertijd worden er slimme, mensachtige robots ingezet om te helpen met een hele reeks aan taken, zoals BMW al heeft aangekondigd voor zijn Amerikaanse fabriek.

Tenslotte kan AI constructeurs helpen om beter de vraag en het aanbod in te schatten, om ervoor te zorgen dat de juiste modellen klaarstaan om aan de verwachtingen van klanten te voldoen.

Conclusie

In een competitieve omgeving als de auto-industrie worden nieuwe technologieën aan een hoog tempo ingezet. We kunnen vandaag al de impact zien op hoe onze auto’s worden bestuurd, ontworpen en geproduceerd. In de toekomst zal AI de manier veranderen waarop we genieten van onze dagelijkse pendelritten of van onze vakantieroadtrip, met bijvoorbeeld een gepersonaliseerde soundtrack of andere entertainmentfuncties.

 

Ik geloof dat AI onze persoonlijke mobiliteit leuker, veiliger en efficiënter zal maken. Auto’s worden daarmee slimme apparaten die meer kunnen dan ons enkel van A naar B brengen. En als de auto-industrie erin slaagt om het volledige potentieel van AI te benutten, kunnen auto-ongelukken en files tot het verleden behoren. Ben je klaar voor de rit?