De eerste compacte SUV van Alfa Romeo werd gelanceerd in 2022 na een lange ontwikkelingsperiode en krijgt nu een lichte facelift. Een elektrische variant of een sportieve Quadrifoglio-versie is er voorlopig nog niet bij. Toch ondergaan zowel de benzineversie als de plug-inhybride enkele esthetische ingrepen én lichte technische aanpassingen.
Nummerplaat in het midden
De meest opvallende uiterlijke wijziging is de verplaatsing van de voorste nummerplaat naar het midden van de wagen. De typisch "Alfa"-plaatsing links van de bekende grille verdwijnt met dit nieuwe modeljaar. Hierdoor moesten de designers de volledige voorzijde hertekenen. Die valt ook op door een kortere overhang en nieuwe luchtinlaten die doen denken aan die van het kleinere broertje, de Alfa Romeo Junior. Daarnaast verschijnt het nieuwe, holle Alfa Romeo-logo dat voortaan in zwart-wit wordt uitgevoerd.



19- en 20-duims velgen
Een ander belangrijk punt, en een historisch essentieel ontwerponderdeel voor Alfa Romeo, is het design van de velgen. De nieuwe 19-duims velgen, genaamd “Stile”, blijven trouw aan de klassieke stijl van het merk. De “Fori”-velgen van 20 duim zijn moderner en bovendien lichter dan de modellen die ze vervangen. Qua kleurenpalet zijn er nu acht lakkleuren beschikbaar, met als nieuwkomers de drie metallic tinten “Rosso Brera”, “Verde Monza” en “Giallo Ocra”, naast de bestaande kleuren. Wie wil, kan ook een zwart dak aanvinken als optie.

Sport Speciale
Voor de lancering van dit nieuwe modeljaar biedt Alfa Romeo tijdelijk een speciale reeks aan onder de naam “Sport Speciale”, die de top van het gamma vormt. Tegelijkertijd wordt het gamma herzien, met als nieuwe instapversie de eenvoudigweg genoemde "Tonale", gevolgd door de uitvoeringen Sprint, Ti en tot slot Veloce als topversie.


Rood leer
Ook het interieur krijgt enkele subtiele updates, met onder meer nieuwe bekledingsopties in rood leder en tweekleurig zwart-wit Alcantara. De middenconsole wordt herwerkt met een nieuwe, gebruiksvriendelijkere transmissiebediening (er komt geen handgeschakelde versnellingsbak in de Tonale) en vernieuwde sfeerverlichting. Voor de bestuurder blijft het digitale instrumentarium behouden, bestaande uit twee schermen van respectievelijk 12,3 en 10,25 inch.



Lichte mechanische updates
Dankzij bredere sporen belooft de vernieuwde Tonale een dynamischere rijervaring. Onder de motorkap krijgen de motoren een update om te voldoen aan de Euro 6E-bis-norm. De 1,5 liter-benzinemotor met 48V mild-hybridesysteem wint er enkele pk’s bij en levert nu 175 pk in plaats van maximaal 160 pk voordien. De plug-inhybride levert voortaan 270 pk in plaats van 280 pk. Wie wil, kan ook nog steeds kiezen voor een afgeslankte PHEV-variant met 190 pk, of de 1,6 liter-dieselmotor met 130 pk. Een zeldzame optie geworden op de markt…
