François Piette

8 DEC 2003

De smart city‑coupé wordt vanaf 2004 de smart fortwo

smart voert op het ogenblik een productoffensief waarbij onder andere de smart forfour geïntroduceerd wordt. Binnen het raam van dat offensief wordt de logica voor de naamgeving die met de nieuwe vierzitter van start ging, nu ook toegepast op de tweezitter van smart die sinds 1998 op de markt is. Vanaf 1 januari 2004 krijgen de smart city-coupé en de smart cabrio een nieuwe naam: de smart fortwo coupé en de smart fortwo cabrio. Parallel met de beslissing om smart uit te bouwen van een bedrijf met één product tot een bedrijf met een ruimer aanbod, heeft de autobouwer zich ook gebogen over een nieuwe naamstructuur voor zijn modellenaanbod. De bedoeling van die benadering – net als bij het ontwerp van de auto’s zelf – bestond erin om een originele weg in te slaan die kenmerkend zou zijn voor smart. Dat leidde op zijn beurt tot het idee om een naam te gebruiken die voor het eerst direct naar het eigenlijke gebruik van de auto verwijst: een smart voor vier personen – de smart forfour. Die opvallende en ongewone naam had een positieve weerklank bij de klanten. Wegens die respons besliste smart om niet alleen bij de naamkeuze van al zijn toekomstige modellen dezelfde logica te hanteren, maar ook om de bekende tweezitter te herdopen tot de smart fortwo. De smart roadster en de smart roadster-coupé behouden hun oorspronkelijke naam omdat die al duidelijk maakt wat die twee modellen van smart te bieden hebben: zuiver rijplezier.

Source : Smart
Advertentie
Advertentie
Advertentie