all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/4

Het doek valt over de McLaren P1

Het laatste exemplaar van de ultieme sportwagen van McLaren staat op het punt om de fabriek te verlaten. Het doek valt dus over deze buitengewone wagen waarvan de eigenschappen en prestaties quasi onmogelijk leken om te bouwen.

Geschreven door François Piette

11 December 2015

Advertentie

Tussen de eerste P1 (de grijze op onze afbeelding) en de laatste P1 (de oranje) tellen we 2 jaar en drie maanden productie. Een productie die zich aan een heel ander tempo afspeelt dan de wagens die in grote volumes worden geassembleerd. Om een McLaren P1 te bouwen zijn er 800 uur nodig en werken er in totaal 105 mensen aan mee. Er zijn in totaal slechts 375 stuks gebouwd: 25% daarvan rijdt in Europa rond, 34% in de Verenigde Staten.

De herlaadbare hybride aandrijving combineert een V8 biturbo met een elektrische motor. Samen ontwikkelen ze 916 pk en een koppel van 950 Nm. De wagen kan 100% elektrisch rijden, maar de hybride aandrijving is er vooral om de chronometer scherper te stellen. De motoren zorgen voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden. De grens van 200 km/u wordt al na 6,8 seconden bereikt.

François
							Piette

François Piette

Advertentie