De geschiedenis lijkt zich steeds te herhalen voor Ford op Pikes Peak. Dit keer kreeg het merk met het blauwe ovaal geen technische problemen te verwerken, maar door moeilijke weersomstandigheden bleef het gewenste resultaat alsnog uit…
Afgelopen weekend vond de 103e editie plaats van de legendarische Amerikaanse heuvelklim op Pikes Peak. Helaas moest de race beperkt worden tot het lagere deel van het parcours, door hevige windstoten die het bovenste gedeelte onveilig maakten. Daardoor kon de Ford Super Mustang Mach-E niet volledig profiteren van het voordeel dat zijn drie elektromotoren met meer dan 1.400 pk normaal zouden bieden. Zoals zijn bestuurder Romain Dumas het verwoordt: “Het is jammer dat we de bovenste secties niet konden rijden – precies daar hadden we het verschil kunnen maken met de prototypes op benzine.”

De Super Mustang Mach‑E wint zijn categorie, maar wordt tweede algemeen…
Dankzij dat vermogen en zijn 2.800 kg aan aerodynamische downforce, slaagden de Ford Super Mustang Mach‑E en zijn Franse piloot Romain Dumas er alsnog in hun Open-klasse te winnen. In het algemene klassement moesten ze echter genoegen nemen met de tweede plaats, achter de Nova Proto NP01 van Simone Faggioli. Die schreef bovendien geschiedenis als eerste Italiaan ooit die de mythische Amerikaanse heuvelklim weet te winnen.



Keert Ford in 2026 terug om onder de 8 minuten te duiken?
Ook dit jaar slaagde de Fransman er dus niet in om het record van 7:57.148 minuten te breken dat hij zelf vestigde in 2018 aan het stuur van de Volkswagen ID. R. Ondanks zijn vermogen van “slechts” 680 pk is die Duitse bolide nog altijd het enige voertuig dat ooit onder de symbolische grens van 8 minuten is gedoken op het 19,93 km lange parcours met 156 bochten! Keert Ford in 2026 terug naar Pikes Peak om een gooi te doen naar het absolute record? Alleen de toekomst zal het uitwijzen…