Na de SuperTruck en de SuperVan 4.2 is het nu de beurt aan de Super Mustang Mach-E om zich te bewijzen tijdens de legendarische Amerikaanse heuvelklim op Pikes Peak en op een record te jagen...

Advertentie
Advertentie

Ford lijkt verslaafd te zijn geworden aan Pikes Peak. Na de tijd van 8:47.682 min van de SuperVan 4.2 in 2023 en de 8:53.553 min van de SuperTruck vorig jaar, probeert Ford opnieuw een record te vestigen op Pikes Peak, dit keer met de Super Mustang Mach-E! En net als zijn voorgangers lijkt hij nog maar met toegeknepen ogen op de standaard Amerikaanse elektrische SUV. Dit racemonster heeft in werkelijkheid nog maar weinig gemeen met een echte Ford Mustang Mach-E, behalve dan dat hij… elektrisch is.

Ford Mustang Mach-E 1400 op het circuit, bewolkte lucht op de achtergrond.
Advertentie
Advertentie

Bijna 2.800 kg downforce voor de Ford Super Mustang Mach-E!

Ford heeft voorlopig nog niets losgelaten over het vermogen of het aantal motoren waarmee de Super Mustang Mach-E is uitgerust. Wel is bevestigd dat hij volledig elektrisch is. Krijgt hij drie motoren en minstens evenveel paarden als de 1.600 pk sterke SuperTruck? Of kiest het merk met het blauwe ovaal voor de configuratie met vier motoren en 2.000 pk uit de SuperVan 4.2? We zullen nog even geduld moeten hebben om daar achter te komen. Ford Performance verklapt wel al dat hun nieuwe monster bijna 2.800 kg aan aerodynamische neerwaartse druk genereert — dat is zelfs 60 kg meer dan de SuperTruck! De SuperVan blijft hier ver achter, want die haalde nog niet eens 2.000 kg aan downforce.

Ford GT3 raceauto op circuit, camouflagekleur, dreigende lucht.

Afspraak op 22 juni voor de 103e editie van Pikes Peak

Eén ding is zeker: de Performance-divisie van Ford heeft opnieuw een echte krachtpatser gebouwd. Hopelijk is hij ook in staat om te schitteren op Pikes Peak. We ontdekken het op 22 juni tijdens de 103e editie van deze iconische race. Romain Dumas kruipt opnieuw achter het stuur van de Super Mustang Mach-E om de 19,93 km en 156 bochten van de Amerikaanse bergroute te bedwingen. Een parcours dat hij ondertussen als zijn broekzak kent en bijna blindelings zou kunnen afleggen, gezien het aantal records dat hij daar al op zijn naam heeft staan. Al lijkt hij daar nog niet genoeg van te hebben… De Fransman hoopt namelijk opnieuw zijn naam én die van de elektrische SUV te vereeuwigen in het palmares van de beroemdste — én moeilijkste — heuvelklim ter wereld.

Advertentie
Advertentie