Wim Bervoets

30 JAN 2019

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Peugeot 5008

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag kijken we naar Peugeots populaire 5008.

20190130211746peugeot6.jpeg

Koetswerk

De Peugeot 5008 mikt nog meer dan de 3008 op gezinnen. Niet alleen met zijn grotere koffer (780 tot 1.940 liter, tegenover 520 tot 1.482 liter in de 3008), maar ook met zijn extra zitrij. Optioneel (€ 850) kun je in de Peugeot 5008 namelijk twee wegklapbare en verwijderbare zitjes aanvinken voor op de derde rij. Op de speciale reeks ‘Crossway’ (vanaf € 34.700) is die derde zitrij standaard.

20190130211743peugeot3.jpeg
20190130211744peugeot4.jpeg

Motor

Op de meeste uitvoeringen houdt Peugeot het bij een benzine en een diesel. Dat zijn de bekende PSA-motoren: een 1.2 PureTech-driecilinder turbobenzine van 130pk (vanaf € 28.050) en een 1.5 BlueHDi turbodiesel van 130 pk (vanaf € 29.700). Vanaf de uitvoering ‘GT Line’ komt daar nog een 1.6 PureTech van 180 pk bij (€ 39.100) en een 2.0 BlueHDi van eveneens 180 pk (€ 41.000). De hoogste uitvoering ‘GT’ (€ 42.500) rijdt alleen met de 2.0-dieselmotor.

Net als in de Peugeot 3008 zijn de kleinere motoren in deze 5008 de betere keuze. De kleine 1.2 driecilinder is soepel en gewillig, en goed gedempt. Wie veel kilometers rijdt en een diesel overweegt, is ook prima af met de 1.5 BlueHDi.

20190130211747peugeot7.jpeg

Versnellingsbak

De basisuitvoering ‘Access’ biedt alleen een manuele versnellingsbak aan op de motoren van de 5008. Vanaf de uitvoering ‘Active’ is elke motor ook combineerbaar met de EAT8-achttrapsautomaat. Die kost gemiddeld € 1.950 extra. De 1.6 PureTech en 2.0 BlueHDi zijn alleen verkrijgbaar met de automaat. De automaat doet het niet slecht en verhoogt het rijcomfort in dagelijks verkeer, maar onze voorkeur gaat uit naar de manuele versnellingsbak.

Vierwielaandrijving heeft de Peugeot 5008 niet, maar op de optielijst staat wel het Advanced Grip Control-systeem, dat het vermogen op de voorwielen beheert. De ‘Access’-versie doet het zonder, de ‘Crossway’ heeft het standaard. Op de ‘Active’ kost het € 730, de overige versies vragen er € 400 voor. De meerwaarde is voor de meeste kopers echter beperkt.

Uitrusting

‘Access’, de basisversie, begint vanaf € 28.050, en is al correct uitgerust. Airco, cruise control, rijstrook- en vermoeidheidswaarschuwing en een digitaal instrumentenpaneel. De versie ‘Active’ (vanaf € 30.350) doet daar onder meer automatische koplampen en parkeersensoren achteraan aan toe. ‘Allure’ (vanaf€ 32.600) voorziet nog navigatie, Apple CarPlay, parkeersensoren vooraan en klaptafeltjes op de rugleuning, terwijl ‘Crossway’ (vanaf € 34.700) een eigen aankleding voorziet, het Advanced Grip Control-systeem en de derde zitrij. De sportiever aangeklede ‘GT Line’ (vanaf € 35.200) breidt de veiligheidsuitrusting gevoelig uit en doet er led-koplampen bij. De ‘GT’ (€ 42.500) heeft een eigen aankleding en nog een achteruitrijcamera extra.

Wij zouden kiezen voor de Allure en daar nog enkele interessante opties aan toevoegen, zoals de parkeersensoren vooraan met achteruitrijcamera (€ 300), metaalkleur (€ 600), digitale radio (€ 150), de derde zetelrij (€ 850) en zetelverwarming (€ 300).

20190130211745peugeot5.jpeg

Onze keuze

5008 1.2 PureTech 130 6M Allure, met metaalkleur, parkeersensoren vooraan en achteruitrijcamera, digitale radio, derde zetelrij en zetelverwarming: € 34.800

Tweedehands? Bekijk ook onze Peugeot 5008-zoekertjes

20190130211742peugeot1.jpeg

Advertentie
Advertentie
Advertentie