Na de versie met benzinemotor stelt Lancia nu de potente HF-versie voor van zijn nieuwe stadswagen: de Ypsilon HF. Inderdaad, het olifantje van de 'High-Fidelity'-afdeling van Lancia uit de jaren '60 is eindelijk terug!

De Lancia Ypsilon HF krijgt dezelfde motorisatie als de Alfa Romeo Milano, pardon, Junior en de Abarth 600e. Logisch, aangezien alle drie de modellen hetzelfde volledig elektrische platform delen. Het stadswagentje krijgt dus eveneens 240 pk en sprint daarmee in slechts 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Best snel voor een hot hatch! Lancia zegt ook de ophanging te hebben verlaagd en het spoor te hebben verbreed voor meer rijplezier.

Op de markt vanaf mei 2025

Helaas is het nog raden naar heel wat details over deze nieuwe Lancia Ypsilon HF. We weten bijvoorbeeld niet of deze sportieve variant dezelfde batterij van 54 kWh krijgt als de Alfa Romeo Junior en de Abarth 600e, of dat hij het op de 51 kWh grote unit houdt uit de reguliere elektrische Ypsilon. Ook de prijs van deze Lancia Ypsilon HF is nog een mysterie... We zouden meer moeten weten naarmate zijn lancering nadert in mei 2025.

Nog meer Lancia HF's en terug naar de rally

Lancia maakt van de presentatie van de Ypsilon HF gebruik om zijn terugkeer naar de rallysport aan te kondigen. Een comeback die niet met deze nieuwe elektrische variant gebeurt, maar wel met een goede oude benzinemotor. De Ypsilon Rally4 wordt namelijk uitgerust met een 1,2 liter-driecilinder turbo die zijn 212 pk naar de voorwielen stuurt via een manuele vijfbak en een mechanisch sperdifferentieel. En het kan nog beter, want de Italiaanse constructeur kondigt eveneens aan dat elk van zijn toekomstige nieuwe modellen een sportieve HF-versie krijgt.