Hij is geïnspireerd door de legendarische Camel Trophy, die plaatsvond van 1980 tot 2000, maar de speciale Trophy-editie van de Defender werd niet alleen ontworpen voor de show. Deze editie zal namelijk deelnemen aan een unieke competitie, georganiseerd door Land Rover en de organisatie Tusk, met als doel de bescherming van de natuur!

Advertentie
Advertentie

Na enkele nieuwe verbeteringen vorige maand, breidt het Defender-gamma uit met een nieuwe speciale Trophy-editie, enkel beschikbaar in de 5-deurs 110-koetswerkvariant. Hij is robuuster dan ooit en onderscheidt zich in de eerste plaats door twee “historische” kleuren: Deep Sandglow Yellow en Keswick Green, die optioneel ook in matte uitvoering beschikbaar zijn. Deze tinten contrasteren met zwarte details zoals de motorkap, dorpels, remklauwen, sleepogen, achterbescherming, wielkasten en zelfs een deel van de voorbumper. De Defender 110 Trophy Edition krijgt ook specifieke badges en decoratie en staat op nieuwe zwarte 20-duims velgen met all-terrainbanden.

Gele Land Rover Defender doorkruist modderig terrein tijdens een off-road avontuur.
Twee Land Rover Defender Trophy's in de natuur met bergen op de achtergrond.
Twee Land Rover Defenders met offroad-uitrusting in een avontuurlijke omgeving.
Advertentie
Advertentie

Een stoerder uiterlijk en een stevig prijskaartje voor de Defender 110 Trophy Edition…

Optioneel kan de Defender 110 Trophy Edition worden uitgerust met een accessoirepakket dat hem nog beter voorbereidt op avontuur. Dit pakket, het Trophy Kit genaamd, bevat een dakrek, een uitschuifbare ladder, een zijdelings gemonteerd bagagerek, spatlapset vooraan en achteraan, én een verhoogde luchtinlaat. Alles is uiteraard in het zwart afgewerkt. Dit Trophy Kit-accessoirepakket kost in België 5.841 euro.

De Defender 110 Trophy Edition is enkel verkrijgbaar met de D350-motorisatie en heeft een vanafprijs van 103.880 euro. Hij wordt aangedreven door een 3-liter zes-in-lijn dieselmotor die 257 kW (350 pk) en 700 Nm koppel levert. Dat is voldoende om in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten, een topsnelheid van 191 km/u te halen, maar vooral om zich moeiteloos een weg te banen door elk mogelijk terrein op de planeet. En dat is precies wat sommige exemplaren van de Defender 110 Trophy Edition zullen moeten doen!

Land Rover Defender op rotsachtig terrein met wandelaars, bergachtig landschap op de achtergrond.
Gele Land Rover Defender op een vlot, steekt een rivier over omringd door bossen.
Gele Land Rover Defender met man en helikopter op de achtergrond, outdoor avontuur.

Een speciale Defender voor een wedstrijd die allesbehalve doorsnee is…

De lancering van deze speciale Trophy-editie gaat namelijk gepaard met een internationale “competitie” die uit meerdere etappes bestaat. Na hun online aanmelding nemen de deelnemers het tegen elkaar op in nationale proeven die deze zomer van start gaan en volgend voorjaar eindigen. Deze proeven bestaan uit rij-, fysieke en behendigheidstests. De nationale winnaars nemen het daarna tegen elkaar op tijdens de grote wereldfinale, die in 2026 in Afrika wordt georganiseerd.

De uiteindelijke winnaars nemen deel aan een grootschalige natuurbehoudsmissie, samen met de organisatie Tusk, die zich inzet voor natuurbescherming. Inschrijven kan via de website van Land Rover, mits je aan de volgende voorwaarden voldoet: deelnemers moeten woonachtig zijn in een deelnemend land (waaronder België), ouder zijn dan 23 jaar, 50 meter kunnen zwemmen, een rijbewijs hebben, in staat zijn om internationaal te reizen en vloeiend Engels spreken.

Advertentie
Advertentie