François Piette

18 APR 2007

Uiteindelijk de zware artillerie !

Bestendig, even kenmerkend als Groot-Brittannië en the Queen herself, de Range Rover verdiende een deftige, passende diesel. De enige die beschikbaar was, een 6 cilinder met BMW oorsprong, had inderdaad een beetje moeite in de beste condities deze kolos te verplaatsen. Met deze splinternieuwe V8, komt hier een nieuwe opkikker die van plan is om de stand van zaken tegen de concurrentie door te nemen.

Weelderig geheel motor/blok

Volledig nieuw, volledig mooi, deze V8 met een cilinderinhoud van 3,6 liters ontwikkelt een vermogen van 272 pk en een koppel van 640 Nm tussen 2.000 en 2.500 rpm. Zijnde bijna 100 paarden meer dan de vorige oude versie ! Wat de doos betreft, deze wordt door ZF aangeboden en is automatisch, met 6 versnellingen.

Goed, blijf rustig, want dit alles verschaft geen beklemmende versnellingen en de Range zal zich laten inhalen door een goede bijgeschaafde GTI. Maar dit is hier de roeping niet van deze Range. De kracht is er, maar werd goed en zacht verspreid, met het typische geluid van een V8. Daarom trekt hij ook zijn neus niet op om boven in de toeren te gaan, goed geholpen door deze fantastische automatische doos. Intelligent, hij wordt zelfs levendiger in « sport » mode, zodanig dat men er zelfs de manuele mode van vergeet ! Hij wordt jammerlijk serieus belemmerd in zijn taak door een bovenmatige grote massa... met meer dan 2,6 ton !

Overal op het gemak

Onverstoorbaar op de baan, hij houdt goed en gemakkelijk in handen. Maar deze Range is de beste van de klas wanneer er sprake is om in gebaande paden vooruit te ploeteren. Om dit te verwezenlijken heeft hij zich voorzien van alle santenkraam : de Terrain Response met vijf voorgeprogrammeerde modes voor een optimaal gebruik welke ook het type wegdek is, de Hill Descent Control die vermijdt om in volle vaart de hellingen af te tuimelen net zoals een kajak op de Niagara watervallen, een gamma korte versnellingen om op de bomen te klimmen en een reeks elektronische ondersteuningen van het type DSC, ETC, … die de Range toelaten op het rechte pad te blijven.

Kortom, de Range overwint spelenderwijs de moeilijkheden met een vlotheid die de concurrentie belachelijk maakt. Nog een beetje en hadden de cruise control aangezet bij het beklimmen van de Mount Everest… Jammer dat het koetswerk er zo teer uit ziet, ontdaan van welke bescherming ook. Het zou spijtig zijn om zo’n mooi lak te bekrassen…

Volmaakt comfort

Indien u de behoefte heeft om naar het verre Spanje te gaan en om daar onmiddellijk op het strand te gaan joggen, dan is de Range het voertuig die u nodig heeft ! Hij eet letterlijk de kilometers op, net zoals Obelix zijn everzwijnen, en is een onvermoeibare comfortabele transporteur, met prachtige zetels. Zwijgzaam en met een aangename binnenkant, veel beter dan zijn Duitse concurrenten, verstoort de Range een beetje, met al deze knoppen aanwezig op de middenconsole… Op het eerste gezicht moeilijk aan uit te geraken ! De afwerking blijft een beetje achter met enkele slecht ingebouwde elementen en een oude sleutel die ons laten zeggen dat het nog beter kan.

Met een verouderd concept, schuift de Range de 7 plaatsen terzijde, een minpunt voor de marketing, maar een héél groot pluspunt voor de kofferruimte met een volume van… 975 liters, die kan oplopen tot 2.091… Genoeg dus om op alle rommelmarkten van het land rond te trekken !

Tarieven

Verkocht aan 75.200 €, de Range laat zijn kwaliteiten duur betalen. En wetende dat u aan die prijs recht heeft op een SE versie, anders gezegd zijnde, waarvoor u een bijkomende kost moet voorzien indien u de volgende opties wenst : xenonlichten, PDC (toch nuttig aangezien de grootsheid van het vaartuig), het navigatiesysteem of nog de HiFi.
Kortom, om te beschikken over het volledige pakket snufjes die passen bij zo’n rendier, kunt u zowel overschakelen naar de HSE versie, of nog beter de ‘Vogue’, wat de prijs doet stijgen met meer dan 6.000 € voor de HSE en met meer dan 14.000 € voor de Vogue…
Nog hoger bestaat eveneens de versie « Autobiography » verkocht aan… 99.900 € !

Voor de rest, de verwarmde lederen zetels zijn standaard voorzien, net zoals de regelbare airco vanuit de achterplaatsen en de elektrische neerklapbare buitenspiegels.

Wat betreft de concurrentie, noemen wij bij voorbeeld de Mercedes ML 420 CDI, verkocht aan 76.472 € (of de GL, maar dan geprijsd aan… 90.629 € ! gloups…) en de Volkswagen Touareg V10 TDI aan 79.470 €, maar allen een beetje krachtiger dan de Range, da’s waar…

Om een eind te maken aan het budget, informeren wij u dat de motor nogal redelijk drinkt, met een gemengd verbruik van 12,8 liters. Aangezien de cilinderinhoud en de massa, is dit een goede prestatie. Zeker wanneer men weet dat er 105 liters in kunnen... en kan men dus ruim zien qua autonomie…

Besluit

Statig, de Range maakt indruk op de baan, maar ook buiten de gewone weg. Hij overtreft met plezier de ingewikkelde terreinen, men ziet echt niets die hem zou kunnen tegenhouden... Zijn fantastisch comfort en zijn mechanica plaatsen hem als dé kilometereter. Kon hij gewoon iets lichter zijn en ook goedkoper, dan zou men overgelukkig zijn... Toch zal een degelijke reus niet alleen positieve reacties teweeg brengen, en zeker niet indien men hem in het stadsverkeer afzondert (wat een verspilling !) waar hij, met uitzondering tot grote lanen, zich nogal onhandig in vertoont.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie