Beloofd is beloofd: Mazda onthult vandaag de derde generatie van zijn bestverkochte SUV, de CX-5. En die ondergaat een grondige metamorfose, vooral visueel gezien…
Hoewel de derde generatie van de Mazda CX-5 een gelijkaardig silhouet behoudt als zijn voorganger, oogt hij veel assertiever en een stuk agressiever. De voorzijde doet daarbij denken aan die van de toekomstige elektrische SUV EZ-60, terwijl de achterlichten sterk lijken op die van zijn grotere broers, de CX-60 en CX-80. Bovendien is hij flink gegroeid: met meer dan 10 cm extra meet hij nu 4,69 m lang, 1,86 m breed en 1,695 m hoog.



Belangrijke technologische vernieuwingen
Ook binnenin zijn er duidelijke gelijkenissen met andere Mazda-modellen. Zo is het volledig knoploze dashboard van de nieuwe Mazda CX-5 bijna identiek aan dat van de elektrische berline 6e. Achter dat strakke design schuilt een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 duim, maar de blikvanger is het centrale scherm dat afhankelijk van de uitvoering groeit van 12,9 tot 15,6 duim! Het draait op een nieuw infotainmentsysteem waarin Google-diensten volledig geïntegreerd zijn. Verder valt ook de nieuwe middenconsole op, die meer opbergruimte biedt.



(Veel) groter, ruimer en praktischer!
De nieuwe, derde generatie van de Mazda CX-5 is niet alleen in zijn geheel gegroeid, hij rust ook op een langere wielbasis van 2,815 m – bijna 12 cm extra! Dat vertaalt zich natuurlijk in meer beenruimte achterin en een ruimer koffervolume. De koffer is nu 61 liter groter dan bij zijn voorganger en biedt voortaan tussen de 583 en 2.019 liter laadruimte, afhankelijk van de zetelconfiguratie. Mazda meldt ook dat de achterdeuren voortaan breder openen en dat de achterbank nu in drie delen (40:20:40) neerklapbaar is. Handig.


Eén enkele benzinemotor: e-Skyactiv G
Onder de motorkap zijn de nieuwigheden voorlopig beperkt. Mazda kiest (nog) niet voor zijn nieuwe generatie Skyactiv-Z, maar behoudt een vertrouwde krachtbron: een 2,5 liter-e-Skyactiv G viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan de 24V M Hybrid-technologie van Mazda. Deze motor is enkel te combineren met een zestrapsautomaat en stuurt zijn 104 kW (141 pk) en 238 Nm naar de voorwielen of – afhankelijk van de versie – naar alle vier de wielen. Daardoor accelereert de nieuwe Mazda CX-5 in minimum 10,5 seconden van 0 naar 100 km/u, en haalt hij een topsnelheid van 187 km/u. Vermeldenswaardig is ook zijn trekvermogen van maximaal 2.000 kg. De CO₂-uitstoot varieert tussen 157 en 169 g/km, afhankelijk van de uitrusting en de aandrijflijn.


Wanneer komt de Mazda CX-5 naar België en wat zal hij kosten?
De nieuwe Mazda CX-5 kan in België besteld worden vanaf begin september 2025 en wordt aangeboden in vier uitrustingsniveaus: Prime-Line, Centre-Line, Exclusive-Line en Homura. De instapprijs bedraagt 32.690 euro. De eerste exemplaren worden begin december bij de dealers verwacht.