all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Mazda CX-5 rouge stationnée devant un bâtiment, design élégant et moderne.","nl":"Rode Mazda CX-5 geparkeerd voor een gebouw, stijlvolle en moderne uitstraling."}
{"fr":"Mazda CX-5 rouge brillant garé près d'un quai, avec des bâtiments urbains en arrière-plan.","nl":"Glanzende rode Mazda CX-5 geparkeerd bij een kade, met stedelijke gebouwen op de achtergrond."}
1/11

Mazda CX-5 (2026): evoluties van formaat!

Het is geen understatement om te zeggen dat Mazda zijn CX-5 grondig heeft aangepakt! Letterlijk én figuurlijk. Of toch qua koetswerk en interieur…

Geschreven door Sébastien Vanhouche

10 Juli 2025

Advertentie

Beloofd is beloofd: Mazda onthult vandaag de derde generatie van zijn bestverkochte SUV, de CX-5. En die ondergaat een grondige metamorfose, vooral visueel gezien…

Hoewel de derde generatie van de Mazda CX-5 een gelijkaardig silhouet behoudt als zijn voorganger, oogt hij veel assertiever en een stuk agressiever. De voorzijde doet daarbij denken aan die van de toekomstige elektrische SUV EZ-60, terwijl de achterlichten sterk lijken op die van zijn grotere broers, de CX-60 en CX-80. Bovendien is hij flink gegroeid: met meer dan 10 cm extra meet hij nu 4,69 m lang, 1,86 m breed en 1,695 m hoog.

Glanzende rode Mazda CX-5 geparkeerd bij een kade, met stedelijke gebouwen op de achtergrond. Rode Mazda CX-5 geparkeerd bij het water, stijlvol en modern ontwerp. Rode Mazda CX-5, achteraanzicht, in een moderne studio-omgeving.
Advertentie

Belangrijke technologische vernieuwingen

Ook binnenin zijn er duidelijke gelijkenissen met andere Mazda-modellen. Zo is het volledig knoploze dashboard van de nieuwe Mazda CX-5 bijna identiek aan dat van de elektrische berline 6e. Achter dat strakke design schuilt een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 duim, maar de blikvanger is het centrale scherm dat afhankelijk van de uitvoering groeit van 12,9 tot 15,6 duim! Het draait op een nieuw infotainmentsysteem waarin Google-diensten volledig geïntegreerd zijn. Verder valt ook de nieuwe middenconsole op, die meer opbergruimte biedt.

Modern Mazda interieur met touchscreen en uitzicht op een natuurlijk landschap. Stijlvol interieur van de Toyota Land Cruiser SUV met GPS-touchscreen en beige leren stoelen. Mazda touchscreen met geïntegreerde GPS-kaart in het moderne interieur van het voertuig.
Advertentie

(Veel) groter, ruimer en praktischer!

De nieuwe, derde generatie van de Mazda CX-5 is niet alleen in zijn geheel gegroeid, hij rust ook op een langere wielbasis van 2,815 m – bijna 12 cm extra! Dat vertaalt zich natuurlijk in meer beenruimte achterin en een ruimer koffervolume. De koffer is nu 61 liter groter dan bij zijn voorganger en biedt voortaan tussen de 583 en 2.019 liter laadruimte, afhankelijk van de zetelconfiguratie. Mazda meldt ook dat de achterdeuren voortaan breder openen en dat de achterbank nu in drie delen (40:20:40) neerklapbaar is. Handig.

Rode SUV met open kofferbak, onthult een ruime en moderne laadruimte. Interieur van Mazda met beige lederen stoelen en panoramisch schuifdak, modern en ruim.
Advertentie

Eén enkele benzinemotor: e-Skyactiv G

Onder de motorkap zijn de nieuwigheden voorlopig beperkt. Mazda kiest (nog) niet voor zijn nieuwe generatie Skyactiv-Z, maar behoudt een vertrouwde krachtbron: een 2,5 liter-e-Skyactiv G viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan de 24V M Hybrid-technologie van Mazda. Deze motor is enkel te combineren met een zestrapsautomaat en stuurt zijn 104 kW (141 pk) en 238 Nm naar de voorwielen of – afhankelijk van de versie – naar alle vier de wielen. Daardoor accelereert de nieuwe Mazda CX-5 in minimum 10,5 seconden van 0 naar 100 km/u, en haalt hij een topsnelheid van 187 km/u. Vermeldenswaardig is ook zijn trekvermogen van maximaal 2.000 kg. De CO₂-uitstoot varieert tussen 157 en 169 g/km, afhankelijk van de uitrusting en de aandrijflijn.

Rode Mazda CX-5 op kronkelige weg met panoramisch uitzicht op zee.
Advertentie

Wanneer komt de Mazda CX-5 naar België en wat zal hij kosten?

De nieuwe Mazda CX-5 kan in België besteld worden vanaf begin september 2025 en wordt aangeboden in vier uitrustingsniveaus: Prime-Line, Centre-Line, Exclusive-Line en Homura. De instapprijs bedraagt 32.690 euro. De eerste exemplaren worden begin december bij de dealers verwacht.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Mazda CX-5 of vergelijkbare auto

Mazda

CX-5

30 999 €

Prijs Prijs

2023

13 718 km

Benzine

165 pk

Automaat

165 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mazda

CX-5

27 350 €

2021

36 190 km

Benzine

163 pk

Automaat

150 g/km

date

Van Herck Turnhout

Turnhout

date

Car-Pass

Mazda

CX-5

34 990 €

2024

21 202 km

Benzine

165 pk

Automaat

156 g/km

date

Govaerts Sint Truiden

Poort Sint-Truiden

date

-

Mazda

CX-5

24 990 €

2018

69 500 km

Benzine

160 pk

Automaat

155 g/km

date

MX MOTORS

Aalst

date

-

Mazda

CX-5

29 990 €

2023

42 500 km

Benzine

163 pk

Manueel

153 g/km

date

MX MOTORS

Aalst

date

-

Mazda

CX-5

16 990 €

2019

127 483 km

Diesel

150 pk

Manueel

130 g/km

date

Percy Motors

Wavre

date

Car-Pass

My Way

Mazda

CX-5

17 699 €

Nieuw Nieuw

2018

135 381 km

Diesel

150 pk

Automaat

152 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mazda

CX-5

31 990 €

2023

37 141 km

Benzine

163 pk

Automaat

156 g/km

date

Govaerts Halen

Halen

date

Car-Pass