Ben je op zoek naar een nieuwe auto waarmee je met je haren in de wind kan rijden? Dan zijn er tegenwoordig niet bijzonder veel opties, tenminste als je een betaalbare cabrio zoekt. Het lijkt er zelfs op dat je meer modellen met het prijskaartje van een groot huis (of een riante villa) kan vinden dan exemplaren waarvoor je géén tweede hypotheek moet aangaan.
Geen nood, we hebben het nodige opzoekwerk voor je gedaan: dit zijn de 5 meest interessante en betaalbare nieuwe cabriolets van het moment.
1. Mazda MX-5 Prime-line
De Mazda MX-5: een vaste waarde in dit soort lijstjes en dat al 35 jaar lang. Ondertussen zit hij in zijn 4de generatie, maar hij blijft trouw aan zijn eenvoudige recept: niet te groot, te zwaar of te krachtig, een perfect gebalanceerd gewicht, achterwielaandrijving en een handbak. Die succesformule levert hem terecht de titel op van “best verkochte open tweezitter ter wereld”.
De Miata is er als pure roadster met een stoffen dak, maar sinds deze generatie ook als RF-versie met een elektrisch inklapbaar targadak. Beide maken gebruik van de SKYACTIV-G 1.5-liter benzinemotor met 132 pk gekoppeld aan een manuele 6-versnellingsbak. In 2024 kreeg de MX-5 nog een kleine update met enkele verbeteringen op vlak van design en techniek. De roadster is er al vanaf 31.790 euro, de MX-5 RF vanaf 34.290 euro. Een brede niet te onderdrukken glimlach van oor tot oor krijg je er gratis bij!


2. Fiat 500e Cabriolet (RED)
Een model waarvan de geschiedenis nog veel verder teruggaat dan 35 jaar is de Fiat 500. Klein in formaat, maar groot in succes: deze in 1957 geboren Italiaanse verleider is na al die jaren nog steeds een van de leukste stadswagentjes op de markt. Puristen zullen het misschien niet eens zijn met ons, maar wij vinden het roldakje van deze Fiat groot genoeg om als cabrio in deze lijst te staan.
Op dit moment staat er geen Fiat 500 op benzine meer in de catalogus en rijdt dit model enkel op stroom. Tot aan de Italiaanse Riviera zal je niet in één ruk geraken met zijn range van zo’n 320 km, maar in en rond de stad voelt de Fiat 500e zich als een vis in het water. Met deze Fiat 500e kan je trouwens in stilte genieten van alle omgevingsgeluiden, want hij is de enige elektrische cabriolet uit deze lijst! Zijn prijs start vanaf 33.790 euro.
Voor wie het wat sneller en opvallender mag: de Abarth 500e Cabrio is verkrijgbaar vanaf 36.990 euro.


3. Mini Cooper C Cabrio
Het is dan wel geen pure roadster zoals de MX-5, maar aan fun achter het stuur zal het je niet ontbreken in deze Mini Cooper Cabrio. Daar zorgen de typische rij-eigenschappen van deze Mini voor, maar daar eindigt de fun niet. Het interieur ziet er in deze nieuwe versie nog altijd aantrekkelijk uit met zijn grote ronde touchscreen. Mini heeft ook aan enkele speciale gimmicks gedacht, zoals de “altijd open timer”, die je aanzet om zoveel mogelijk uren met het dak open te rijden.
De instapversie met 163 pk is zeker geen slechte keuze, maar de versies Mini Cooper S en John Cooper Works leveren met respectievelijk 204 pk en 231 pk natuurlijk wat extra rijplezier. De Mini Cooper C Cabrio is de jouwe vanaf 32.850 euro, maar de uitgebreide optielijst kan die aankoopprijs nog wel enkele duizenden euro’s de hoogte in stuwen.


4. T-Roc Cabrio Style
De T-Roc Cabrio mag je gerust de vreemde eend in deze lijst noemen. Het is niet het meest sexy of elegante model uit de lijst, maar wel het meest originele. Het is een overblijver van de (erg korte) cabrio-SUV-trend, waarvan de inmiddels ter ziele gegane Range Rover Evoque Convertible de vaandeldrager was. Volkswagen zag het blijkbaar nog niet zitten om dit model even snel ten grave te dragen en gaf hem in 2021 nog een facelift.
In het vooronder vinden we een 1.0 of 1.5 TSI die tot 150 pk leveren. Helaas is er geen sportieve R-variant te bespeuren. Verder neemt de T-Roc wat typische crossover-SUV-kenmerken over van zijn broer met vast dak, zoals een hogere zitpositie voor wie dat interessant zou vinden in een cabrio (zonder daardoor extra in de wind te zitten). Je kan hem zelfs laten uitrusten met een trekhaak!
Originaliteit heeft zijn prijs: de Style-basisversie van de T-Roc Cabrio begint bij 39.555 euro.


5. BMW Z4 sDrive20i
197 pk en een tijd van 6,8 seconden om van 0 naar 100 km/u te versnellen. Voeg daar een manuele versnellingsbak aan toe en achterwielaandrijving en dan kan je niet anders dan vaststellen dat zelfs deze instapversie van de BMW Z4 de nodige troeven in handen heeft. Let wel, hij heeft in deze versie eerder het karakter van een GT en leent zich vooral voor een ontspannen comfortabele rijstijl. Zijn relatief hoge gewicht in vergelijking met pakweg de nummer 1 in deze lijst is daar deels verantwoordelijk voor. Maar dat verandert als je de juiste motor met bijbehorende aanpassingen aan het chassis kiest…
De versie die we namelijk allemaal willen is de Z4 M40i: een heerlijke 3 liter-zes-in-lijn van 250 kW (340 pk) en 500 Nm, liefst gekoppeld aan de manuele zesversnellingsbak. Regen of wind, met zo’n soundtrack mag het dak altijd open! Er is één nadeel: de M40i kost minstens 70.950 euro. Dat is dik 20k meer dan de basisversie, want de Z4 sDrive20i heeft een basisprijs van “slechts” 50.350 euro.
Deze lijst maakt duidelijk dat je al snel 35.000 euro uit moet geven voor een nieuwe cabriolet. Een stuk betaalbaarder wordt het natuurlijk als je naar de tweedehandsmarkt gaat kijken. Cabrio’s zijn meestal de tweede wagen in een gezin en hebben daardoor vaak een stuk minder kilometers op de teller dan een gewone wagen van dezelfde leeftijd. Daar liggen dus kansen voor het grijpen!


Bonus: Mazda MX-5 NC
De nummer 1 in onze lijst, de Mazda MX-5, is een populair model. Er is dus ook een groot aanbod op de tweedehandsmarkt. Voor minder dan 15.000 euro koop je een Miata van de vorige generatie (modelnaam NC) met minder dan 100.000 km en in goede staat. Het bijzondere aan die generatie van 2005 tot 2015 is dat hij kon worden uitgerust met een metalen klapdak (de retractable hard top). In tegenstelling tot de RF vandaag, klapt het hele dak naar beneden. Het neemt bovendien niet meer bagageruimte weg dan het stoffen dak. Dankzij de Japanse techniek heb je voor dat bedrag niet alleen een van de fijnst rijdende, maar ook een van de meest betrouwbare cabrio’s. En het beste van al: voor de helft van de prijs van een nieuw model!


