Zoals de naam al laat vermoeden, is de 750S de opvolger van de 720S in het McLaren-gamma. Ongeveer 30% van de onderdelen werd aangepast om hem dichter bij de extreme 765LT te brengen, zonder even radicaal te zijn. Hij komt misschien zelfs dichter bij de 765LT dan bij zijn eigen voorganger, want onder de 70% van de onderdelen die níét veranderden, vinden we vooral koetswerkelementen terug…
Design
Zoek de verschillen aan de buitenkant…
Toen McLaren de 720S omvormde tot de 750S, focuste het merk zich hoofdzakelijk op technische verbeteringen om de auto nog efficiënter te maken. Waarom ook sleutelen aan een ontwerp dat zo uitgesproken en succesvol is? Zo is de 750S 26 mm langer geworden, met een totale lengte van 4,569 meter, maar behoudt hij exact dezelfde breedte (1,930 m) en hoogte (1,196 m) als zijn voorganger. Visueel moet je goed kijken om de verschillen te spotten. De meest opvallende: de nieuwe voorbumper in carrosseriekleur, de geventileerde voorspatborden, de centrale uitlaat en een achtervleugel die bijna 20% groter is. Die laatste twee elementen zijn overigens rechtstreeks geïnspireerd op de 765LT en zelfs de P1!
… maar binnenin is het verschil duidelijker
In het interieur zijn de aanpassingen wat duidelijker. De 750S heeft niet langer een kantelbaar instrumentenpaneel, maar een vast display met knoppen in de hoeken waarmee je de chassis- en motorkarakteristiek aanpast zonder je handen van het stuur te moeten nemen. Handig. Wat níét veranderd is: het stuur is nog steeds volledig knopvrij. De materialen zijn nog altijd even exclusief en van topkwaliteit, met overvloedig gebruik van koolstofvezel, leer of alcantara in de Britse supercar.



Gebruiksgemak
Iets meer connectiviteit
Zoals gezegd beschikt de McLaren 750S nu over een vast digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch. Hoewel het niet meer draait, blijft het wel instelbaar, goed leesbaar en afgestemd op de rijmodi. Het centrale 8‑inch verticale scherm is eenvoudig, reageert snel en is makkelijk te bedienen. Apple CarPlay is standaard aanwezig, maar enkel via kabel. Android Auto ontbreekt volledig, zelfs bedraad. Maar goed, een McLaren koop je niet voor z’n infotainment, maar voor z’n prestaties, karakter en... verrassende gebruiksvriendelijkheid!
Een supercar voor (bijna) elke dag
De 750S is een pure supercar met slechts twee zitplaatsen, laag bij de grond, maar, zoals elke McLaren, tegelijk opvallend veelzijdig – of toch voor zijn soort. Zo heeft hij standaard een nieuwe ‘nose lift’ waarmee je de voorzijde in 4 seconden optilt, tegenover 10 seconden vroeger. Zo geraak je moeiteloos in zowat elke parking, zelfs bij de supermarkt. Dankzij een frunk van 150 liter en een koffer van 210 liter in de Coupé (58 liter in de Spyder) kun je er perfect mee gaan winkelen of een weekendtrip plannen. Bij voorkeur richting kronkelende wegen, natuurlijk, om zijn motor de sporen te kunnen geven.



Rijervaring
Lichter lijf, krachtiger hart
De 4-liter biturbo-V8 van de McLaren 750S levert voortaan 22 kW (30 pk) en 30 Nm meer dan zijn voorganger, goed voor een totaal van 552 kW (750 pk) en 800 Nm! De rode lijn ligt nog steeds op 8.500 t/min, maar dankzij een volledig herwerkt uitlaatsysteem klinkt hij nu als een racewagen uit de jaren 80! Die kracht wordt nog altijd uitsluitend naar de achterwielen gestuurd via een 7-traps sequentiële versnellingsbak. De Britse supercar is bovendien 30 kg lichter en weegt nu 1.389 kg rijklaar in Coupé-uitvoering. De 750S Spyder, of cabriolet, is amper 49 kg zwaarder!
Resultaat: beide varianten bieden exact dezelfde waanzinnige prestaties. De McLaren 750S accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 2,8 seconden, een tiende sneller dan voorheen, ongeacht of het dak open is of niet. Zowel de Coupé als de Spyder haalt een topsnelheid van 332 km/u. Maar deze uitzonderlijke motor, koppelrijk, krachtig en verslavend, die voortdurend naar de rode zone lijkt te willen grijpen, is slechts één van de vele troeven van de 750S.
Een wild dier dat geen muilkorf nodig heeft
De Britse bolide is een echt karakterbeest, met een uitgesproken temperament. Een dier dat in het begin wat intimideert, maar dat je verrassend snel onder de knie krijgt dankzij een aantal cruciale elementen. Zoals de sublieme elektrohydraulische stuurbekrachtiging: die is ongeëvenaard precies en communicatief, en vertaalt perfect wat er met de vooras gebeurt. De achteras is daarentegen een stuk speelser! Gelukkig houdt de elektronica de boel in de gaten. De ESP grijpt zelfs in tot in vierde versnelling, zo wild is de aandrijflijn! Maar de antislipcontrole dringt zich nooit op en smoort het karakter van de auto niet.
En hoewel de McLaren 750S zeker geen klein model is, voelt hij nooit log of overdreven breed aan. Dankzij de perfecte zitpositie en het uitstekende zicht rondom is hij verrassend makkelijk te hanteren. Comfortabel is hij ook (opnieuw, naar supercar-normen). Dankzij de extreem stijve koolstofvezel monocoque heeft hij geen antirolstangen nodig, wat de ophanging soepeler maakt en hem toelaat om oneffenheden in het asfalt opmerkelijk goed te verwerken.
Het hoogtepunt van McLaren én van supercars in het algemeen?
De McLaren 750S is zonder twijfel een uitzonderlijke auto, maar niet eentje die enkel door toppiloten kan worden gereden. Hij is zelfs braaf genoeg om hem dagelijks te gebruiken of mee op weekend te gaan, mét gezelschap, en af en toe het stuur te delen. En naast het pure rijplezier, bezorg je ook anderen onderweg een glimlach: voorbijgangers kunnen hun ogen niet van hem afhouden. McLaren heeft sinds de 12C een sterke reputatie opgebouwd, en de 750S doet die meer dan eer aan. Het is zelfs het meest uitgesproken model van het merk tot nu toe. De 750S is zo levendig als een kiwi, één van McLarens symbolen, en tegelijk zo zacht als een egel. Ja, hij kan prikken, maar in de juiste handen, of met wat geduld en respect, laat hij zich ook aaien.
Nog niet helemaal zonder (kleine) minpunten
We zeiden het al eerder, maar herhalen het graag: hoe veelzijdig de McLaren 750S ook is, het blijft een échte supercar. Daardoor is de ophanging wel comfortabel, maar blijft het interieur zo weinig geïsoleerd als je van een koolstofvezel monocoque mag verwachten. Met andere woorden: het is niet bepaald stil binnenin. De razendsnelle versnellingsbak is bovendien af en toe wat aarzelend bij lage snelheden. En laten we eerlijk zijn: hoewel hij moeiteloos elke snelheid aankan, is traag rijden gewoon niet zijn ding…



Budget
Wat kost een McLaren 750S in 2025 in België?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de McLaren 750S is duur, zeer duur. De prijzen starten vanaf 304.973 euro in België voor de Coupé met vast dak. Wie kiest voor de cabrio met het inklapbare hardtopdak dat open kan in minder dan 11 seconden tot 50 km/u, betaalt bijna 30.000 euro extra. De McLaren 750S Spyder start dus vanaf 335.173 euro in België… zonder opties. Deze bedragen onderstrepen nog maar eens dat we hier met een echte supercar te maken hebben.
Verdict
De McLaren 750S is een supercar in hart en nieren, misschien zelfs de ultieme. Brutaal, wild en spectaculair, maar tegelijk trouw aan het typische gebruiksgemak van Brtise auto’s. Ondanks zijn uitgesproken karakter is hij geschikt voor dagelijks gebruik of een spontaan weekendje weg. En elke kilometer is een feest, zowel onderweg als wanneer je op je bestemming bent toegekomen.
















