De twee F1-piloten van McLaren F1 nemen ons mee voor een rondje in de nieuwe McLaren MP4-12C. Eerste vaststelling: hij ziet er schitterend uit en klinkt geweldig. Volgens beide heren is ook de wegligging van topniveau. We willen hen graag geloven, want als er iemand weet hoe een auto moet rijden…
Nieuw merk
McLaren is uiteraard geen onbekende in de wereld van de supercars. Maar bij deze nieuwe auto horen ook een nieuwe fabriek, de herlancering van het merk en vooral driehonderd nieuwe werknemers. Vanaf 2011 wil de constructeur tot duizend exemplaren per jaar produceren.
Moeilijke naam
MP4-12C: het is niet de meest sensuele naam. ‘MP4’ verwijst naar de technologie die McLaren in zijn racewagens gebruikt, ‘12’ staat voor een index die McLaren intern gebruikt om de prestaties te beoordelen en ‘C’ verwijst naar het rijkelijk gebruikte koolstofvezel. Niet dat de typebenaming er eenvoudiger op wordt, maar de Britten willen nu eenmaal graag uitpakken.
Licht
McLaren kondigt een uitzonderlijke verhouding prestaties/emissies aan. Het lage verbruik dankt de MP4-12C aan zijn beperkte gewicht en een relatief kleine motor. Dat eerste laat zich verklaren door het gebruik van koolstofvezel voor de zelfdragende koetswerkstructuur. Werkelijk elk detail werd bestudeerd voor een laag gewicht, zoals bijvoorbeeld de lithium-ionbatterij die 10 kg lichter is dan een gewoon exemplaar. In totaal weegt de MP4-12C maar 1.300 kg.
Motor
Verrassing! Velen hadden wellicht een krachtbron van Mercedes AMG verwacht, maar achterin ligt techniek uit eigen huis. Het gaat om een 3.8 V8 die aangepord wordt door turbo’s, 600 pk ontwikkelt en 600 Nm koppel levert. Een sterkere motor met deze cilinderinhoud vind je nergens. De motor bereikt maximaal 8.500 toeren per minuut. Zelfs de versnellingsbak werd door McLaren zelf ontwikkeld. Het is een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen.
Prestaties
In minder dan 10 seconden spurt je naar 200 km/u en in minder dan 5 seconden sta je weer stil, de topsnelheid bedraagt meer dan 320 km/u en de auto stoot minder dan 300 gram CO2/km uit. Cijfers die voor zichzelf spreken. Opvallend is dat het remsysteem niet uit het verwachte koolstofvezel is gemaakt, maar uit een nog lichtere aluminiumlegering is gegoten.
De markt
Zowel op het circuit als op straat houdt McLaren Ferrari in het vizier. De MP4-12C bezorgt de concurrentie uit Maranello koude rillingen. McLaren viseert duidelijk de nieuwe F458 Italia. Maar ook andere supercars als de Lamborghini Gallardo LP560/4 of in mindere mate de Porsche 911 Turbo voelen de hete adem van de MP4-12C in hun nek. De prijs zal tussen 150.000 en 200.000 euro schommelen. Niet bepaald een cadeau, maar wel evenveel als de concurrentie. Het tijdperk van de buitensporig dure McLaren F1 is voorbij. Dit nieuwe model is toch iets ‘rationeler’.