Een roadster staat onvermijdelijk synoniem voor uitstapjes en ontsnappen aan de dagelijkse sleur, maar zie het niet té groot. We hebben het niet over een echte vakantie, eerder over een weekendje weg, waarom niet met z'n tweetjes. Maar is dat nog mogelijk als die roadster elektrisch is? Het antwoord vonden we achter het stuur van de MG Cyberster!
De MG Cyberster is de enige echte elektrische roadster die momenteel op de markt verkrijgbaar is. De tweezits cabriolet heeft een lengte van 4,535 m, een breedte van 1,913 m en een hoogte van 1,329 m. Het stoffen dak, met rode of zwarte kleur, kan in 15 seconden worden geopend of gesloten, zelfs al rijdend tot 50 km/u. De kofferbak kan tot 249 l aan bagage herbergen, een redelijk volume voor dit soort auto. Jammer dat er geen frunk onder de motorkap zit... Hoe dan ook, de MG Cyberster kan misschien niet al het nodige voor een week vakantie meenemen, hij slikt wel probleemloos twee reistassen voor een weekendje weg. Niet te klein en niet te groot; de MG Cyberster lijkt op papier het ideale voertuig om er even tussenuit te knijpen en te genieten van de rit voordat je op je bestemming aankomt.



Wat is het theoretische WLTP-bereik van de MG Cyberster?
MG biedt twee varianten van zijn Cyberster aan in België: de Trophy Extended Range en de GT. De eerste beschikt over één motor achteraan van 250 kW (340 pk) en 475 Nm, genoeg om de elektrische roadster een topsnelheid van 195 km/u te laten halen en in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. De tweede versie daarentegen is uitgerust met twee motoren die samen 375 kW (502 pk) en 725 Nm koppel ontwikkelen! Genoeg om een topsnelheid van 200 km/u te bereiken en in slechts 3,2 seconden naar 100 km/u te sprinten! Beide varianten van de elektrische roadster hebben dezelfde 77 kWh batterij, waarvan 74,4 kWh effectief bruikbaar is. Dit zou theoretisch een maximaal WLTP-bereik van 507 km moeten opleveren voor de MG Cyberster Trophy Extended Range en 443 km voor de GT-variant.



Het werkelijk bereik is helaas aanzienlijk lager, maar...
Achter het stuur van onze MG Cyberster GT verbruikten we gemiddeld 25,2 kWh/100 km op onze gevarieerde route van iets minder dan 200 km. Door rustiger te rijden, slaagden we erin om het verbruik tot een minimum van 21,8 kWh/100 km te laten zakken, wat helaas nog steeds meer is dan de 19,1 kWh/100 km die door de fabrikant wordt opgegeven... Maar ter verdediging van de elektrische roadster: de weersomstandigheden waren verre van optimaal. De gemiddelde temperatuur schommelde tussen amper 5 en 9 graden en regen was vaak van de partij. Een typische Belgische lente dus. Los daarvan: met dit verbruik haal je een bereik van slechts 295 tot 340 km met een volle accu! Met andere woorden, reken eerder op 250 tot 300 km met een volle batterij voordat je moet opladen. En dat kan tijd kosten...



Duidelijk niet gemaakt om snel lange afstanden af te leggen
Helaas is het maximale laadvermogen van de MG Cyberster beperkt tot 144 kW bij gelijkstroom (DC). Hiermee duurt het minstens... 38 minuten om van 10 naar 80% batterijniveau te gaan! Met andere woorden, deze elektrische roadster is echt niet gemaakt om snel lange afstanden mee af te leggen... Hij is dan weer wel uitgerust met een ingebouwde lader die tot 11 kW wisselstroom (AC) aankan, ruim voldoende om de batterij in één nacht volledig op te laden!



Kan je echt een weekendje weg met de MG Cyberster?
De vraag was of het echt mogelijk is om er een weekend tussenuit te knijpen naar de Ardennen, de Belgische kust of elders in een MG Cyberster? Het antwoord is ja! Vooral dan achter het stuur van de iets duurzamere Trophy Extended Range variant. Het Grand Touring-karakter van de elektrische roadster zorgt er bovendien voor dat je (heel goed) kan genieten van de rit voordat je op je bestemming aankomt en hem - in het ideale geval - 's nachts aan de lader hangt. Uiteindelijk kunnen we alleen maar dit zeggen: goed gedaan MG!