all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/3

Munro Mk_1: elektrisch werkpaard

Het Schotse merk noemt zijn eerste model “de meest capabele elektrische 4x4”.

Geschreven door Arnaud Henckaerts

6 December 2022

Advertentie

Sinds het verdwijnen van de originele Defender zijn er heel wat bedrijven die werken aan alternatieven die even ‘utilitair’ en capabel zijn. Ineos bijvoorbeeld, dat met zijn Grenadier niet alleen de geest maar ook de vorm van de Defender nieuw leven in blaast, het ter ziele gegane Bollinger, maar nu ook het Schotse Munro. Dat bedrijf is nu klaar met zijn Mk_1, een werkpaard met elektrische aandrijving dat exact dezelfde roeping heeft.

Gemaakt voor 50 jaar

Qua design heeft Munro niet al te veel geïnvesteerd om de Mk_1 sierlijk en modern voor de dag te laten komen. En dat was ook niet de bedoeling – dit is een rechttoe rechtaan model dat moet overtuigen met zijn capaciteiten, niet met zijn looks. Hij moet ook makkelijk te produceren zijn. Vandaar de rechte lijnen en de zichtbare scharnieren. Het doelpubliek is dan ook de ‘rurale’ gebruiker die niet inzit met een schram of een bluts in zijn werktuig op vier wielen. Waar het Munro wel om draait is duurzaamheid. Zo zegt het bedrijf dat de Mk_1 gemaakt is om 50 jaar mee te gaan met minimaal standaard onderhoud en onderdelen die makkelijk vervangen kunnen worden. Het gebruikt ook een gegalvaniseerd ladderchassis met een staaldikte van 5mm, terwijl dat bij anderen vaak maar 1,5 mm dik is.

Elektrisch

Die ‘future-proof’ aanpak houdt ook een elektrische aandrijving in, waarmee ook in de toekomst nog gereden kan worden, ongeacht de wetgeving rond het gebruik van verbrandingsmotoren. Munro koos voor een ‘axiaalmotor’ die een lager toerental heeft dan elektromotoren, waardoor er geen reductiebak nodig is. De motor levert, afhankelijk van de uitvoering, 220 of 280 kW aan de vier wielen. Dat zorgt er in combinatie met een bodemvrijheid van 480 mm voor dat hij ver moet geraken, ook naast het asfalt.

Ver, of lang, want Munro heeft het over een gebruiksduur van 16 uur – vergelijk het met de manier waarop bij landbouwmachines gerekend wordt. Om toch een idee te geven van het rijbereik: er is keuze uit een batterijpakket van 61 kWh of 82 kWh, waarbij het laatste moet zorgen voor een rijbereik van ongeveer 300 km. AC-laden kan met een vermogen tot 11 kW, DC snelladen moet in een half uurtje zorgen voor een volledige batterijlading, al zegt Munro niet aan welk vermogen.

De Mk_1 komt volgend jaar op de markt voor een prijs vanaf £49.995 exclusief BTW, zo’n 58.000 euro.


?

Arnaud
							Henckaerts

Arnaud Henckaerts

Foto’s: Munro

Advertentie