Wim Bervoets

14 MEI 2019

Rijtest: Mercedes C 200d, tene quod bene

Bij Mercedes ging de afgelopen maanden alle aandacht naar de nieuwe afgeleiden van de A-Klasse. Desondanks blijft de belangrijkste rol in het gamma weggelegd voor de grotere C-Klasse, die in 2018 een facelift kreeg. Wij leenden de sleutels nog eens van de populaire C 200d om een stand van zaken op te maken.

Advertentie
Advertentie

2019051406532418c0438011.jpg

Het belang van de C-Klasse voor Mercedes hoeft geen betoog. Het segment waarin hij uitkomt, dat van de compacte premiumberlines, blijft nog steeds een waar naar wordt opgekeken, en een waar schichtig naar de concurrenten wordt geloerd. Een segment waar bovendien heel wat verschuift: de BMW 3-Reeks werd net volledig in het nieuw gestopt en de Audi A4 krijgt een facelift. Net als een van de outsiders trouwens, de Jaguar XE. De Mercedes C-Klasse was afgelopen jaar aan de beurt.

De tekentafel

Verrassingen levert zo’n facelift meestal niet op, en dat is bij de C-Klasse niet anders. Je hebt dus bijna een vergrootglas nodig om de verschillen te spotten. De lichtblokken kregen een nieuw design, met optioneel geavanceerde led-koplampen, en de bumpers en het radiatorrooster belandden eveneens opnieuw op de tekentafel. Tot slot zijn er nog enkele nieuwe koetswerkkleuren.

Binnenin gooide Mercedes het iets ingrijpender over een andere boeg. Voornaamste wijziging hier is het infotainmentsysteem, dat in zijn kleinste versie 7 duim groot is, en in zijn grootste versie 10,25 duim. Het instrumentenpaneel is voor het eerst in de C-Klasse optioneel volledig digitaal en personaliseerbaar. De bediening verloopt nog steeds via een draaiknop op de middenconsole, via je stem – al maakt de C-Klasse nog geen aanspraak op de virtuele assistent MBUX – of via de knopjes en touchpads op het stuur. Die leent de C van de grotere S-Klasse, maar vergen de nodige gewenning.

Aan boord is het vooraan en achteraan goed toeven. De aankleding is desgewenst bijzonder luxueus, met leder en openporig hout, met een massagefunctie voor de voorzetels, en met een ‘Energizing’-pakket dat de sfeer en het comfort aan boord aanpast aan je humeur. De passagiers vooraan kunnen optioneel dus flink in de watten worden gelegd, die achteraan nemen best met twee in plaats van drie plaats in de C-Klasse. De kofferruimte tot slot? 480 liter.

2019051406532618c0438048.jpg
2019051406532618c0438049.jpg

De testbank

Heel wat meer wijzigingen bij deze facelift vallen te bespeuren onder de motorkap. De C-Klasse krijgt onder meer milde hybrides voor zijn benzinemotoren, een dieselhybride (die volgt later) en een kleinere en modernere 1.6 diesel, die onder meer dienst doet in de C 180d en C 200d. Wij reden hem in die laatste versie in combinatie met Mercedes’ nieuwe 9G-Tronic-negentrapsautomaat, die de vorige zeventraps vervangt.

In die hoedanigheid is de C 200d goed voor 150 pk en 360 Nm, en een normverbruik van 4,6 l/100 km (122 g/km CO2). Wij deden er op een weekje testrijden zowat een liter meer bij: 5,7 l/100 km. Niet slecht, zeker als je weet dat hij met een brandstoftank van 66 liter volgetankt vlot 1.000 kilometer rijbereik afficheert.

De 1.6 loopt misschien niet over van longinhoud, maar weet in de praktijk vlot mee te kunnen met het ritme van het verkeer, en regelmatig zelfs de maat aan te geven. Meer zelfs: tenzij je wat meer ademreserve en soepelheid ambieert, zien we eigenlijk weinig reden waarom je in de C-Klasse voor een zwaardere diesel zou gaan: deze C 200d levert alles wat je in het dagelijkse leven in een C-Klasse verwacht. Zelfs op zijn standaard passieve dempers: die reageren af en toe wat druk, maar doen verder prima hun ding. Het rijgedrag mikt meer op comfort dan op de dynamiek van de Jaguar XE en BMW 3-Reeks, maar legt ruim voldoende energie aan de dag.

2019051406532518c0438021.jpg

De rijpolitie

Mercedes maakte tot slot van de facelift gebruik om op zijn C-Klasse rijhulp te introduceren die debuteerde op de S-Klasse en voordien voorbehouden was voor grotere modellen. Zo gebruikt de adaptieve cruise control navigatiedata om te vertragen voor bochten en ronde punten, en wisselt de C-Klasse optioneel semi-autonoom van rijstrook wanneer je de richtingaanwijzer bedient.

De gadgets

Het infotainmentsysteem is bijzonder uitgebreid, maar doet het momenteel nog zonder “Hey Mercedes”-commando’s. Navigatie, smartphone-integratie en inductieladen behoren uiteraard tot de mogelijkheden. Verder is er natuurlijk de luxueuze aankleding, met zetelverwarming en zetelkoeling, massagefunctie, enzovoort.

2019051406532518c0438042.jpg

De rekening

Mercedes zou Mercedes niet zijn als voor dat alles geen fiks prijskaartje tegenover staat. Reken voor de C 200d op minstens € 37.631, en € 40.051 als je er de negentrapsautomaat bij wilt. Tel daar nog wat luxe en comfort bij, en je prijs komt makkelijk bij € 50.000 uit. Daarmee blijft deze C-Klasse iets boven de basisprijs van de BMW 318d en Audi A4 35 TDI. Al doen die met hun opties de totaalfactuur ook nog stevig aantikken.

Het verdict

De facelift van de Mercedes C-Klasse lijkt oppervlakkig, maar onderhuids is er heel wat gebeurd. De infotainmenttechnologie kreeg een update, de rijhulp komt voortaan van de S-Klasse en het motoraanbod werd stevig herschikt. De C 200d is een dieselmotor die deze Duitser als gegoten zit: hij maakt van deze C-Klasse de perfecte metgezel voor je dagelijkse verplaatsingen.

2019051406532718c0438009.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie